PRAHA Čtyři velikáni české literatury se potkají na jevišti Divadla Na zábradlí v nové inscenaci Jiřího Havelky, ve hře s hudbou a písněmi Miloše Orsona Štědroně, autora oceňované inscenace Velvet Havel. Premiéra představení Krásné psací stroje! je 19. a 20. února.
Miloš Orson Štědroň si jako hlavní téma život spisovatelů spojených s nakladatelstvím Odeon, které bylo ve své době fenoménem. „Čtveřici Hrabal, Kolář, Škvorecký, Zábrana jsem si vybral proto, že tvořili naše (nejen) literární dějiny. Dílo Hrabala a Koláře má navíc světový význam. Významným faktem pro mě bylo, že všichni byli přátelé. Zábrana se Škvoreckým dokonce ti „sví nejlepší“. Zásadní pro mě bylo prostředí nakladatelství Odeon, ve kterém se všichni pohybovali. Široké společenství lidí ze všech oblastí umění, kteří v Odeonu a kolem něj působili, zůstává nadčasovým fenoménem, jenž se už asi nikdy nebude opakovat,“ vysvětluje Štědroň, který v roce 2014 získal Cenu divadelní kritiky za nejlepší uvedenou českou hru a nejlepší hudbu k inscenaci Divadla Na zábradlí Velvet Havel.
V inscenaci popisující sváry mezi literárními velikány, jejich zápolení o existenci ve víru redaktorských nástrah a normalizace, si zahrají a zazpívají Miloslav König (jako Jan Zábrana), Petr Jeništa (jako Josef Škvorecký), Ladislav Hampl (Bohumil Hrabal) nebo Jiří Vyorálek (Jiří Kolář). V roli Allena Ginsberga se představí Leoš Noha.
Režijní přístup Jiřího Havelky, i jeho autorský vklad, vychází z muzikálového pojetí celé inscenace a výrazně se opírá o výtvarnou stránku, jejíž autory jsou scénograf Dáda Němeček a kostýmní výtvarnice Andrea Králová. „Důležitý je nápad, klíč k uchopení, nějaká spodní jednoduchá linka, šém, který vše spojuje, vizualitu s hudbou, hudbu s textem, text s hercem, herce s vizualitou...,“ upřesňuje Havelka.