Obří stroje v Číně bleskově staví tratě pro vysokorychlostní vlaky, rostou před očima
Tristní rychlost výstavby dopravních staveb v České republice dělá dojem, že to lépe nejde. Jde, v Číně rostou nové tratě pro vlaky jedoucí až 350 km/h podobně jako ze stavebnice u vás v pokoji.
Hlavní město Číny bude mít tu čest hostit příští zimní olympijské hry. Peking se tak už nyní usilovně připravuje na setkání sportovců z celé planety, které bude zahájeno 4. února 2022 a potrvá po dalších 16 dnů. Nikdo jiný zatím nepořádal zimní i letní olympiádu na jednom místě, natož pak v relativně krátkém časovém sledu, proto mohou Číňané částečně využít zázemí vybudované pro letní klání v roce 2008. Jen s ním si ale pro to čtyřiadvacáté zimní nevystačí.
Vedení země tak intenzivně pracuje na budování modernější infrastruktury, která pochopitelně čítá i nové silnice a dálnice. Nás ale v tuto chvíli zaujaly jiné dopravní stavby, vysokorychlostní železnice, na jejichž stavbách Číňané používají pozoruhodné stroje.
Nejnovější spojení vzniká mezi Pekingem a Čang-ťia-kchou v provincii Che-pej. Nový koridor bude spojovat metropoli s lyžařskými sportovišti. Vzdálenost necelých 200 kilometrů ujedete po silnici za více jak dvě hodiny, naprojektovaná rychlodráha má zkrátit přejezdový čas na 40 minut. A výjimečnou rychlostí postupuje i stavba, nebo první soupravy by měly otestovat novou trasu už na jaře letošního roku.
Číňané za to vděčí obřím poloautomatickým strojům, které pomocí nejmodernější techniky pokládají novou trať rychlostí blesku. Žluté pásové monstrum se sune po připraveném kamenitém podkladu a v reálném čase pokládá pražce i koleje tak, že mohou být prakticky okamžitě použity. Asistující dělníci zaštiťují nanejvýš drobné úpravy a za partou šikovných pracantů zůstává jen hotová železniční trať. Podívejte se sami na přiložené obrázky nebo videa, je to vskutku fascinující podívaná.
Efektivní činnost ohromně urychluje vznik působiště pro bezpilotní vysokorychlostní vlaky, které jsou ve fázi dokončovacího vývoje. Čínská lidová republika je světovým lídrem vysokorychlostních železničních služeb a plánuje nasadit autonomní soupravy uhánějící 350 km/h. Samořídící stroje by měly samy obsloužit stanice a také synchronizovat jízdní řády. Zatím jde vše podle plánu, s tímto nasazením je rok 2022 bezpečně daleko.
V Číně se staví rychle a efektivně. Dráha pro nejmodernější vlaky roste díky pozoruhodným strojům doslova před očima
Autor: Mirek Mazal Zdroj: New China Xinhua News@VK