Víme, kam jdeme, láká TOP 09. To ví každý, kritizují předvolební heslo experti
Nemastná fráze, ale i dobře znějící slogan, ke kterému si každý podle vkusu doplní cílovou destinaci. Tak se o heslu kampaně TOP 09 "Víme, kam jdeme" vyjadřují marketingoví experti. Ani ostatní strany v hodnocení moc neobstály. Představa peroucí se Jany Bobošíkové je prý komická.
S lidmi pro lidi, Volím pravici, Popereme se za vás... Strany se snaží nalákat voliče na více či méně povedené slogany. Server IHNED.cz oslovil marketingové experty, aby hesla zhodnotili.
"Pan Babiš by měl poslat děkovný dopis ODS. Oni vysvětlují pravicovým voličům, proč neutéct k levici. A ti, které přesvědčí, zvolí ANO, protože jim nabízí důvěryhodnější volbu," říká Jan Binar z McCann Erickson Prague.
Kritiku tentokrát sklízí za své motto "Víme, kam jdeme" i TOP 09, která je jinak známá povedenými kampaněmi.
Heslo zemanovců "Zastavili jsme Kalouska" podle některých odborníků zabere. Ondřej Obluk z Ogilvy & Mather se ale ptá, kdo ho zastavil? "Slogan pobaví. Ale jak to tedy je? Zastavila Kalouska mimoparlamentní strana, nebo nadstranický prezident?"
Podívejte se na rozbor jednotlivých sloganů. Hodnotí je marketingoví experti Eda Kauba (Havas WW Prague), Vilém Rubeš (brand consultant), Jan Faflík (VCCP Prague), Jan Binar (McCann), Ondřej Obluk (Ogilvy & Mather), Tomáš Nádr (Havas WW Digital) a Ben Olšanský (Inspiro Solutions):
ČSSD: Prosadíme dobře fungující stát
Ondřej Obluk: Textařsky není co vytknout, ale správný slogan má být uvěřitelný. To je zde kámen úrazu. Proč by se to mělo ČSSD povést nyní, když minulé pokusy selhaly?
Vilém Rubeš: Obecný, nijak zavazující příslib typu "Zasadíme se o slunečné jaro".
Jan Faflík: Takové heslo by fungovalo jen v kombinaci s dokonale důvěryhodnou osobností.
TOP 09: Víme, kam jdeme
Tomáš Nádr: ... a neusneme cestou. Tak zvláštně nemasná a neslaná fráze, která sice neurazí, ale ani nenadchne.
Ondřej Obluk: Dobře znějící slogan, navíc každý si podle vkusu doplní cílovou destinaci...
Jan Binar: Myslím, že většina národa ví, kam právě teď jdeme, a nelíbí se jí to. Tento slogan v kombinaci s dýmkou je až k smíchu. I ostatní hesla jako například "Autoritářský režim, nebo vláda autorit" postrádají dřívější údernost a nadhled, jsou rádoby intelektuální a prázdná.
Vilém Rubeš: Kdo to psal, není Čech, anebo nevěděl, kam posíláme všechny a všechno.
ODS: Volím pravici (a další rýmované varianty)
Jan Faflík: Kampaň na pravici podepsaná ODS?! Poměrně nepochopitelné rozhodnutí, ostatní rýmované odnože nemohou být brány vážně.
Eda Kauba: Mě to zaujalo a koncept kampaně si budou lidé pamatovat.
Tomáš Nádr: První claim s hashtagem mi přišel jako sympatická a odvážná iniciativa. Další rozpracování již ale pokulhává a pokud se k tomu přidá vystupování strany na sociálních sítích, moc nadšený z celku nejsem.
KSČM: S lidmi pro lidi
Ondřej Obluk: Tohle je trochu jazykový oříšek. Napsané to sice vypadá dobře, je tam dvakrát slovo "lidi", ale co to vlastně znamená? Co to má sdělit?
Eda Kauba: A s kým jiným a pro koho jiného asi?
Jan Faflík: Velmi socialistické, tudíž svoji cílovou skupinu si to určitě najde. Z hlediska předání vzkazu to neříká vůbec nic – copak v ostatních stranách nepracují lidé?
Vilém Rubeš: Obsah nula. S medvědy pro medvědy?
SPOZ: Já dám hlas zemanovcům. A vy?; Řekněte ne zlodějům, Zastavili jsme Kalouska! Volte zemanovce!
Ondřej Obluk: První slogan je generický, neříká nic o tom, proč bych měl pro SPOZ hlasovat. Druhý alespoň jasně říká, co nechtějí, byť populismus z něj jen čiší. Třetí slogan pobaví. Jak to tedy je? Zastavila Kalouska mimoparlamentní strana, nebo nadstranický prezident?
Tomáš Nádr: Já dám hlas zemanovcům. – Ostatně komu jinému, že? Řekněte ne zlodějům – Trapněji populistický a prázdný slogan by šel jen těžko vymyslet. Zastavili jsme Kalouska. – Cestou na toaletu? Nebo jindy a jinde? Jak? Je to nějaká zásluha? Je Kalousek netvor? Tady zemanovci dokazují, že bohužel zřejmě dokážou vymyslet ještě slabomyslnější slogan než ten předchozí. Co bude dál?
Jan Binar: Pochválit můžu lidský a srozumitelný jazyk. Jejich volič jim rozumí a pravděpodobně se s tím i ztotožní. Myslím, že ale pouhá pozice alternativy ke stávajícím politickým subjektům nestačí. Navíc, když se dva perou, často se třetí směje.
KDU-ČSL: Dáme zemi do pořádku
Eda Kauba: Měli jste už hodně šancí a nic jste do pořádku nedali.
Jan Faflík: Prázdné heslo a klasický politický velkoslib, kterému se jen težko dá uvěřit. Takové heslo by fungovalo pouze v kombinaci s dokonale důvěryhodnou osobností – stejné hodnocení jako u ČSSD.
Vilém Rubeš: A co celosvětový mír a vyléčení chorob, nebude?
Jan Binar: Pro jejich konzervativní voliče jasný a srozumitelný slib. Zároveň je hodně konkrétní, ambiciózní a tím i zavazující. Problémem může být jeho uvěřitelnost.
ANO: Aby se za nás děti nestyděly; Umíme dát lidem práci; Nejsme politici. Makáme; Jasná pravidla pro všechny
Ondřej Obluk: Řemeslně dobře odvedená práce. Rozhodně spolu s TOP 09 vyčnívá nad průměr.
Eda Kauba: Aby se za nás děti nestyděly? To budou v každém případě.
Tomáš Nádr: Nejsme politici? Chápu, že s tímto povoláním se nechce nikdo ztotožnit. Ale neměli by politiku dělat politici?
Vilém Rubeš: Zatím nejprofesionálnější práce v této kampani. Úderná, jednoduchá hesla, která však nejsou dunivě banální… Snad jen první slogan s obrázkem leadera Stropnického, proti kterému ovšem stojí syn u zelených, byl lehce nedomyšlený.
HLAVU VZHŮRU: Popereme se za vás
Tomáš Nádr: Peru se nerad, takže to naopak rád přenechám jiným. Ale určitě by se našlo i lepší řešení.
Vilém Rubeš: Třetí písmenko je klíč k české duši. A představa peroucí se Bobošíkové je podobně komická jako záměna názvu uskupení, kdy místo hlavy užijete bradu.
Jan Faflík: Strana, která se chce prát za voliče. Vzkaz je jasný, nicméně poněkud prázdný – o co půjde v té rvačce? Nebylo by lepší se spíše umět domluvit?
Jan Binar: Značně agresivní. Zejména v kombinaci s názvem uskupení. Pro většinu národa heslo příliš tlačí na pilu, ale určitě si své radikální příznivce najde. Srozumitelné a jasné.
STRANA ZELENÝCH: Pojďme to změnit
Vilém Rubeš: Krásná ukázka plácání prknem o vodu. Co je to "to"?
Ondřej Obluk: Aha! Ale co? Kdy? Proč? Jak?
Tomáš Nádr: Jednoduchá výzva s nádechem naivity, která by se zeleným dala i uvěřit. Žádné siláctví, ale týmová práce. Za mě palec nahoru.
Eda Kauba: Ještě nikdy jste nic nezměnili...
ÚSVIT: Odvážně ke změně
Tomáš Nádr: Samuraj z Moravy je jistě odvážný chlapík, který se nebojí vyjádřit k čemukoliv. Ale vydat se rovnou odvážně ke změně? Jaké změně? Nevím, nevím.
Jan Faflík: Pokud obsah kampaně naplní toto heslo, tak se dá považovat za jasné. Ale co jsou ty odvážné kroky? Odvaha jako hodnota politické strany je jistě důležitá, ale vhodnější je to uvádět v interních materiálech než jako heslo kampaně. Odvahu musíte především ukázat a ne o ní pouze mluvit.
Eda Kauba: Vážně?
PIRÁTI: Každá doba měla své piráty
Vilém Rubeš: Samo heslo je v pořádku, diskredituje ho ale užitý koncept kampaně. Když se pod touto myšlenkou předseda Pirátů srovnává s TGM a jakýsi jiný činovníček s Krylem, trapnost vítězí.
Ondřej Obluk: To je dobré vědět. Proč bych je ale měl proto volit?
Eda Kauba: To je dobrý vtip.
Jan Faflík: Konstatovaní faktu, který každý ví, není dobrou volbou. Lze težko chápat, co tím chce básník říci.
Tomáš Nádr: Piráti jsou sympatičtí a zábavní tím, že se neberou smrtelně vážně. A ukazují to i ve svém sloganu. Za to jim jistě patří plus.
STRANA SVOBODNÝCH OBČANŮ: Méně státu! Více občanům!
Jan Binar: Jasné. Srozumitelné. Typický výkřik politické propagace. Bez lidského rozměru či většího potenciálu emocionálně oslovit.
Ondřej Obluk: Když znáte jejich program, vypadá to jako smysluplné. Když ho neznáte, netušíte, jak souvisí méně státu a více občanům. To jako občané dostanou kus státu, aby měli více? Nebo kde se to více vezme?
Tomáš Nádr: Bohatým brát a chudým dávat? Víc na dluh? Nebo jak to vlastně ti Svobodní myslí? Aneb když nevím co, tak zkusím klišé staré a otřepané, ale úspěšné už za Robina Hooda.