Premiér Bohuslav Sobotka se nedávno na sněmu Hospodářské komory vyslovil pro to, aby si Česká republika stanovila termín přijetí eura. Vím, že vy zavedení společné evropské měny u nás moc nefandíte, ale jak byste se vypořádal se Sobotkovými argumenty, že po letošních parlamentních volbách ve Francii a v Německu nebude eurozóna čekat na zbývající země EU, a pokud bychom euro nepřijali, stalo by se Česko fakticky členem „druhé kategorie“?
Za prvé je potřeba definovat, co je myšleno termíny „státy první a druhé kategorie“. Vlastně jde pouze o slovní hříčku, poněvadž ze čtyř nejvýznamnějších zemí eurozóny, kterými jsou bezesporu Německo, Francie, Itálie a Španělsko, by byly – nebýt Evropské centrální banky – již tři z těchto států v bankrotu. Z toho vyplývá, že za státy „první kategorie“ lze podle této nejasné terminologie považovat nikoli nejúspěšnější, ale pouze největší a nejsilnější státy eurozóny disponující výsadou, že mohou de facto beztrestně porušovat platné zásady Evropské unie. Konkrétně tím v daném případě myslím ustanovení EU omezující schodky veřejných rozpočtů.
Zcela opačný postoj k přijetí eura přednesl nedávno čtenářům PL někdejší viceguvernér ČNB a kandidát TOP 09 na ministra financí Luděk Niedermayer. Čtěte ZDE
Nicméně co se týče uvedeného prohlášení pana premiéra Sobotky, v žádném případě je nehodlám zlehčovat. Je zřejmé, že očekává zvýšený tlak z Bruselu, proti čemuž se v důsledku podepsané Maastrichtské a posléze Lisabonské smlouvy dá dost těžko něco dělat, poněvadž o našem povinném vstupu do eurozóny bylo již dávno rozhodnuto. Nicméně spíše než toto jeho prohlášení, které osobně považuji za účelově vypuštěný testovací balónek, mne před několika dny značně překvapilo jeho bezmezné nadšení ze zvolení nového prezidenta Francie pana Macrona. Že by si pan premiér uvědomil rizika plynoucí z jeho zvolení pro Českou republiku až nyní? Na druhé straně si naopak velice vážím zcela jasného a srozumitelného prohlášení guvernéra ČNB Jiřího Rusnoka, který o případném přijetí eura řekl: „To je věc, o níž by, byť nepřímo, měli rozhodovat voliči. Sice jsme si v referendu odhlasovali, že se připojíme k Evropské měnové unii, nicméně je také férové si říci, že eurozóna se v mezidobí změnila; ta je dnes opravdu jiná, než byla v roce 2004.“
Životopis profesora Rejnuše ZDE
Pokud mám vyslovit svůj vlastní názor, tak je stále stejný, jako jsem nedávno prezentoval v Praze na Vyšehradském fóru 2016 https://www.youtube.com/watch?v=QKLrNn13Fbg. A navíc ještě dodávám, že Česká republika je malým státem, takže pokud bude naše ekonomika fungovat, tak nám společná evropská měna příliš nepomůže, spíše budeme doplácet na ostatní státy. Kdybychom se ale sami dostali do vážných ekonomických problémů, tak se pro nás stane euro měnou smrtelnou, podobně jako v Řecku.
Jaká je budoucnost eura a pro jaké ekonomiky Evropské unie je z nějakých důvodů výhodná národní měna? Třeba vámi zmiňovanému Řecku by drachma umožnila některé kroky včetně devalvace, které by ho mohly z krize dostat, zatímco pod diktátem Evropské centrální banky se z ní zřejmě nevyhrabe.
Společnou evropskou měnu považuji za neštěstí pro všechny státy eurozóny a za jeden z hlavních důvodů, proč se eurozóna a patrně i Evropská unie rozpadne. Již v roce 2012 řekl tehdejší guvernér ČNB Miroslav Singer, že v důsledku jednotné evropské měny dochází k tomu, že ekonomicky nejsilnější Německo získává stále větší cenovou konkurenceschopnost, v důsledku čehož jsou deficity běžných účtů především jihoevropských států stále silněji vyvažovány přebytky běžného účtu Německa.
A George Friedman dokonce tvrdí, že Německo během posledních patnácti let zlikvidovalo konkurenci v celé eurozóně a stalo se exportní velmocí s nejvyšším přebytkem od svého sjednocení. Jenže za výrobky a služby je potřeba platit, takže když Německo exportuje zboží do ekonomicky slabších zemí, které nemají peníze, tak jím na ně musí půjčit. To ovšem znamená, že Německo získává sice exportem peníze, které však pocházejí z úvěrů, které odběratelům poskytují německé podniky či banky. Jenže ekonomiky sousedních států nelze vysávat donekonečna, poněvadž by zbankrotovaly stejně jako Řecko. Podle Friedmana se proto odbytiště, kam Německo exportuje, zmenšují. A pokud nebude mít Německo dostatek příjmů z exportu, nebude mít z čeho půjčovat jiným státům, které si tak nebudou moci kupovat jeho zboží.
Z toho vyplývá, že v Evropě narůstá velice významný problém, na který dnes doplácí například Itálie, které se již vzhledem k zadluženosti státu a nedobytnosti bankovních úvěrů začíná hroutit bankovní systém, což se ovšem týká i dalších zemí eurozóny. A Německo bude nutně muset Itálii podržet, poněvadž její bankrot by způsobil zhroucení celé eurozóny, a tím zřejmě i Německa.
Můžete více vysvětlit, proč by společná evropská měna měla způsobit rozpad Evropské unie?
Z uvedeného příkladu vyplývá, že euro je pro všechny státy eurozóny – dokonce i pro Německo – škodlivé, přičemž rakouský ekonom Walter K. Eichelburg dokonce prohlásil: „Kolaps již pravděpodobně nelze odvrátit, bylo by totiž nutné nechat zkrachovat banky. Ale jak to vypadá, spolu s bankami půjde ke dnu i stát. Banky takříkajíc strhnou stát do hlubiny s sebou. Dojde to asi tak daleko, že ten heterogenní útvar – jakým Evropská unie je – se rozpadne. A z toho samozřejmě vyplývá také zánik eura. Z důvěrných zdrojů vím, že nouzová měna – německá marka 2 – se už tiskne. Německo sice umírá, ale nakonec bude díky své exportní bilanci nejsilnějším národem Evropy; východní Evropa se ovšem rozpadne na prach. Jeden klad tato finanční krize však má, za jednu unci zlata bude možné kupovat ve Španělsku domy.“
Naplňuje se tedy pomalu mé dřívější tvrzení: „Je-li potlačeno tržní fungování úrokových sazeb, nemůže fungovat hospodářský cyklus. A nefunguje-li princip hospodářského cyklu, nemůže docházet k periodické očistě ekonomického systému, a tudíž nemůže fungovat ani tržní ekonomika, bez čehož nemůže být fungování ekonomiky efektivní. Státy bez vlastní měny, kterou tzv. obětovaly vyšším cílům, přišly totiž o podstatnou část své právní suverenity, čímž se staly pouze nesvéprávnými účastníky veškerého dění, a jejich vlády již nemají k dispozici potřebné nástroje k tomu, aby mohly svoji ekonomiku řídit. Tím, že postupně ubývá plně suverénních států s vlastní měnou, ubývá také svéprávných subjektů, což ničí hospodářskou soutěž, kterou nelze nahradit politickým řízením, navíc politiky zavázanými ‚někomu‘ za financování jejich zvolení.“
Nemělo být už od samotného vzniku společné evropské měny zřejmé, že euro ještě výrazněji prohloubí rozdíly mezi jižními zeměmi a jádrem Evropské unie?
Evropská unie byla založena v únoru 1992 podepsáním Maastrichtské smlouvy. Současně byla přijata tzv. konvergenční kritéria, jejichž splnění mělo být závazné pro účast v měnové unii, přičemž byla vyjasněna i institucionální podoba eurozóny v čele s nově zřízenou Evropskou centrální bankou (ECB), jejímž prvořadým posláním měla být péče o cenovou stabilitu. Jelikož bylo zakladatelům EU zřejmé, že přijetím společné měny ztratí členské státy možnost provádět vlastní monetární politiku, tak se obávali, aby u ekonomicky slabších zemí nedocházelo ke vzniku vysokých schodků veřejných rozpočtů. Proto byl v roce 1997 členskými zeměmi EU přijat mechanismus „Stability a růstu“, jenž měl zamezit fiskální nedisciplinovanosti. Nicméně když v roce 2002 navrhla Evropská komise penalizovat za nadměrné deficity Francii a Německo, tak tyto nejsilnější evropské státy prosadily nejen to, že žádné sankce platit nebudou, ale ještě navíc dosáhly změkčení původních pravidel. Tím se ukázalo, že pro největší země EU dohodnutá ustanovení neplatí a evropské státy se začaly postupně stále více zadlužovat.
V současnosti (po odchodu Velké Británie) mají jak v Evropské unii, tak i v eurozóně největší význam z hlediska počtu obyvatelstva Německo, Francie, Itálie a Španělsko. Tyto čtyři země disponují celkem 256 mil. obyvatel, což činí z 340 mil. obyvatelstva eurozóny celé tři čtvrtiny, neboli 75 %. To jasně předurčuje, které státy mají na vývoj v eurozóně největší vliv, a to jak politický, tak hospodářský. A co je ještě významnější, z těchto čtyř nejvýznamnějších zemí eurozóny jsou Francie, Itálie a Španělsko dlouhodobě ve vážných ekonomických problémech, což významně ohrožuje funkčnost celého bankovního systému eurozóny a tím i ekonomiky.
Dnes je již známo, že hlavní problém eurozóny spočívá v její nesourodosti, respektive v násilném spojení ekonomicky slabých zemí se zeměmi silnými, které mohou, jak už bylo uvedeno, na rozdíl od malých států de facto beztrestně porušovat platná unijní pravidla. A především je v krizi společná evropská měna. Je to tím, že jednotná měnová politika způsobila výrazné prohloubení rozdílů mezi zeměmi jižního křídla a jádrem EU, takže přetrvávání eurozóny dnes závisí především na „krizových“ opatřeních ECB; především na nestandardních půjčkách, fiskálních transferech a „politické solidaritě“ mezi evropskými státy. A současně se rovněž hroutí i společný schengenský prostor. Podle předních ekonomů Kamila Janáčka a Stanislavy Janáčkové měly tyto dva pilíře původně předznamenat směřování od hospodářské a měnové unie k unii politické, přičemž tím, že se podlamují, tak se naopak stávají „katalyzátorem rozpadu Evropské unie“.
Jak se na fungování Evropské unie podílí často kritizovaný systém dotací, ale i existence evropských daňových rájů?
Soudobý dotační mechanismus a existence evropských daňových rájů, jež se významně a negativně promítají do jejího fiskálního řízení, jsou další významné příklady slabých míst v „řízení“ Evropské unie.
Všechny členské země EU musejí odvádět do unijního rozpočtu peníze, které jsou následně administrativně přerozdělovány a vraceny státům formou eurodotací. De facto to funguje tak, že: občané zaplatí daně, z nichž se část odvede Evropské unii. Ta tyto peníze tzv. „přerozdělí“ a jednotlivé státy si pak „mohou o ně zpětně požádat“ – ovšem s tím, že je musí použít na přesně stanovený a EU schválený účel. To pro ilustraci znamená, že například místo koloběžky, kterou by rodiče ze svých vydělaných peněz koupili svému dítěti, budou mít ve městě například akvapark, na který nedobrovolně přispěli ze svých daní. A tímto způsobem se často financují různé nesmysly, které se dohodnou na „vyšší úrovni“. Navíc eurodotace nikdy nezaplatí celý projekt, který musí jednotlivé státy ještě doplatit. A nejhorší na tom všem je skutečnost, že celý systém eurodotací je prakticky nezničitelný, poněvadž na něm závisí takové množství úředníků, že jeho odbouráním by se patrně zhroutil celý systém Evropské unie.
A pokud jde o evropské daňové ráje, tak podle nevládní organizace Oxfam International jsou z patnácti nejškodlivějších daňových rájů světa čtyři v EU. Patří mezi ně třetí Nizozemsko, šesté Irsko, sedmé Lucembursko a desátý Kypr. Tento žebříček byl sestaven na základě toho, do jaké míry jednotlivé země uplatňují nulové firemní daně, nespolupracují v boji proti daňovým únikům, jsou netransparentní, a jak často používají neférové daňové pobídky, které například nevytvářejí žádná pracovní místa. Uvedený stav dokladuje skrytou účelovou činnost řady evropských politiků, kteří za peníze „evropských“ daňových poplatníků skrytě podporují své domovské země a tím přispívají k budoucímu kolapsu Evropské unie.
V čem především je Evropská unie jiná, než byl její obraz v České republice v červnu 2003, kdy jsme v referendu hlasovali o přistoupení?
Evropská unie se z původně zamýšleného výhodného spojenectví spolupráce suverénních evropských států stala abnormálně složitým byrokratickým systémem, v němž dominují velké země. Nesmyslná byrokratická rozhodnutí, nekompetentnost, prosazování vlastních zájmů, arogance vedoucích představitelů EU, spory jednotlivých států, dlouhodobá chybná a účelově zaměřená politika ECB a násilné prosazování jednotné měny dovedly Evropskou unii až do dnešního krizového stavu hraničícího s kolapsem. Dalšími rizikovými faktory jsou pak extrémní narůstání pochybné legislativy a její všeobecná neznalost, korupční a systémově nesmyslný způsob evropských dotací, další nesmyslné rozšiřování EU a neregulovaná imigrace přinášející problémy nejen s přistěhovalci, ale i s některými etniky, především s muslimy. A v neposlední řadě se jedná též o rozvoj elitářství, konkrétně o poskytování neopodstatněných výhod poslancům Evropského parlamentu a bruselským úředníkům, jež zvyšují nenávist obyčejných lidí jak vůči nim, tak vůči celé Evropské unii, jakož i o cílené potlačování národnostního cítění a omezování demokracie pro tradiční Evropany, kteří jsou ještě navíc v některých evropských zemích velice chudí. Vyplývá to ze studie ECB provedené v roce 2016 v 84 000 evropských domácnostech, jež uvádí, že deset procent nejmajetnějších domácností eurozóny vlastní majetek větší než 496 000 eur. Nejbohatší jsou lucemburské rodiny, medián jejich příjmů představuje 437 500 eur, zatímco třeba v Litvě je to pouze 14 200 eur.