Michal Mička vyměnil DRFG za ecommerce. Investuje 250 milionů
Letos v únoru Michal Mička odešel z investiční skupiny DRFG, kde byl místopředsedou představenstva a jedním z akcionářů. 10% podíl prodal většinovému akcionáři Davidu Rusňákovi, 10 % si ponechal. Svůj úkol v DRFG považuje za splněný a rozhodl se jít dál. Založil společnost INCOMMING ventures a.s., v rámci které chce letos investovat do rostoucích a inovativních firem v oblasti e-commerce 50 milionů korun. Příští rok to má být už 200 milionů. „Ve světě rostou Amazon, eBay či Alibaba dvojnásobkem trhu a jejich dominance čeká i Česko. Tuzemské obchody čeká naopak vykročení do blízkého i vzdáleného zahraničí a pronikání na silné nadnárodní platformy. Jako zásadní trendy vidím v e-commerce multichannel a růst m-commerce,” říká Michal Mička v rozhovoru pro Roklen24.
R24: Co vás zlákalo právě na ecommerce?
Vidím tam zajímavý potenciál. E-commerce už je ve fázi dospělosti, přesto dosahuje zhruba 8 procent retailu v Česku a v západní Evropě je to podobné. Moje domněnka je, že to číslo může být násobně vyšší. Já i managing partner Adam Kurzok vidíme právě v e-commerce obrovskou příležitost. Adam se v této oblastí pohybuje 12 let a má obrovské zkušenosti. Udělal úspěšné věci a také se spálil, což je důležité. Pak jsem měl důvody i osobní.
R24: Které?
E-commerce můžete dělat globálně. Těším se na cestování spojené s byznysem a poznávání nových kultur. V byznyse v Česku jsem moc nepoužíval cizí jazyky, 10 let jsem se věnoval hlavně práci, maximální dovolená byla týden, nebylo to pro mne prioritou. Teď po splnění cílů v DRFG chci také poznávat svět a oblast e-commerce mi to umožní.
R24: Co bylo Vaším úkolem v DRFG a co je ten splněný cíl?
DRFG jsem byl od roku 2013, kdy jsme začínali řešit distribuci a získávaní cizího kapitálu pro investice, které jsme měli kolem sebe. David Rusňák měl zajímavé projekty, firmy, emitované dluhopisy, já jsem předtím měl finančně poradenskou firmu, která se primárně orientovala na investice a generovala více jak 50 procent obratu provizemi z investičních produktů. Toto jsme s Davidem spojili. Dohodli jsme se, že já svůj FinFin včlením do portfolia výměnou za podíl v DRFG a mou kompetencí bylo budovat distribuci. Na počátku roku 2016 se dá říci, že distribuce dospěla. Já to vnímal jako splněný cíl a rozhodl se posunout dále, věnovat se investicím do e-commerce.
R24: Do čeho chcete s INCOMMING ventures investovat?
V tuto chvíli máme v úmyslu letos investovat 50 milionů do 5 až 10 projektů v oblasti ecommerce. V příštím roce by to mohlo být opět 5 až 10 firem, ale investovat chceme už 200 milionů korun. Rozdíl bude tedy ve velikosti transakcí. Letos investujeme projekty i v jednotkách milionů korun, v příštím roce by to měly být investice nad 500 tisíc euro.
R24: Odkud berete kapitál? Jsou to pouze Vaše zdroje?
Z menší části vychází z mých vlastních peněz, přijímáme ale kapitál i z dalších zdrojů. Prvních 50 milionů korun sbíráme v podstatě jako friendly investici, z okruhu známých lidí. Kolem INCOMMING ventures ale postupně vytváříme okruh dalších osobností. V tuto chvíli jsme domluveni externě na advisory například s Igorem Třeslínem nebo Petrem Kasou, který s námi investoval už do prvního projektu.
Kdo je lídrem online nákupů v Evropě? Co na to české firmy?
R24: Jaké projekty Vás především zajímají?
Prvním předpokladem je to, že to je oblast striktně ecommerce. Týdně nám přistává zhruba 10 nabídek zainvestovat z různých oblastí. Hledáme projekty, které budou mít mezi sebou synergické efekty. Trendy v tuto chvíli vidíme především v multichannelu – prodeji přes různé kanály a přeshraniční expanzi na nové trhy. Do Česka už dnes přicházejí silní zahraniční hráči a lokální prodejci na to budou muset reagovat.
R24: Co tedy podle Vás čeká tuzemský retail? Jaké trendy vidíte ve světě?
Stále větší váhu má globalizace, hranice se stírají. Není to jen o České republice nebo Slovensku, ale o dalších zemích. Předpokládáme, že tuzemské eshopy a obchodníci budou chtít a vlastně nuceni prodávat své produkty na zahraničních trzích – těch blízkých jako jsou Polsko, Rakousko, Maďarsko, i na těch vzdálenějších.
Ve světě získávají stále silnější podíl velcí hráči, jako jsou eBay, Amazon nebo Alibaba. Její tržby vzrostly za poslední kvartál o dvě pětiny. Velcí rostou dvojnásobkem proti trhu a zároveň otevírají svá tržiště těm menším.
Zůstaneme-li v onlinu, další z fenoménů a potenciálu je mobilní ecommerce. Stále roste podíl transakcí přes mobilní telefony. I jeden z našich projektů, kde se bavíme o investici, umí nabídnout mobilní aplikace, které jsou 3x víc efektivnější než responsivní web. Jako zásadní trendy tedy vidím ecommerce, multichannel a mcommerce.
R24: Můžete konkrétně jmenovat Vaše investice?
To zatím celkově nechci, ale jmenovat mohu například projekt Expando. Produkt, který investujeme, má z dosud agenturní práce vytvořit software – jakéhosi robota – který dokáže eshopy napojit na velké zahraničí platformy a otevře tak tuzemskému prodejci možnost prodávat skrz Amazon nebo eBay.
R24: Podle čeho především volíte, kam vložíte finance a jak se chováte po vstupu do firmy? Jaký typ investora jste?
Vstupujeme minoritním podílem, nemáme v plánu firmu ovládnout. Vstupujeme do projektů, kterým věříme a rozumíme. Sázíme na naše know-how v oblasti ecommerce, budujeme synergické efekty. Ať jde o sdílení dat, podporu obchodu, lidi, marketing nebo programátory. Náš business je postaven nejenom na tom, že dáme peníze, ale pomůžeme také strategicky.
R24: Jak máte nastaven vztah očekávaného výnosu a rizika?
Naším cílem je to, aby projekty jako celek vydělávaly nám i investorům 25 procent ročně, což beru jako nějakou spodní hranici. Jsme v rizikové oblasti investic a tento výnos by s tím měl korespondovat. U velmi ranných projektů by výnosy měly být v řádu desítek, stovek i tisíců procent, pokud trefíme nějakou „raketu“ a já věřím, že to dokážeme. Naším záměrem je z projektů odejít na horizontu 3 až 5 let.
Trpák (ZOOT): Měníme svět e-commerce i českého zákazníka
R24: Teď jste především ve fázi vkládání peněz, přesto, jak hodláte s projekty naložit při odcházení z investice do nich?
Chceme projekty exitovat buď postupně, nebo časem do celé skupiny přibrat silného partnera. Nejsme a nechceme být pod tlakem deinvestic nebo rozprodávání portfolia, podíly v projektech musí dávat smysl i jako celek.
Druhá varianta, o které uvažujeme, je budoucí exit celého nebo části portfolia fondu kvalifikovaných investorů. Dnes se bariéra vstupu mění ze 125 tisíc eur na milion korun, což otevře tuto formu investování dalším lidem. Lidí, kteří mohou a chtějí investovat jednotky milionů korun, je už dnes i na českém trhu zajímavý počet.
Třetí možností je primární emise akcií (IPO), ale ta je velmi obtížná. Ohodocení firem v private equity trhu jsou dnes mnohem vyšší, než upsání na burze. Venture kapitalisté jsou dnes ochotní platit v některých případech takové násobky zisků, které by IPO prostě neprošly.
Nedávno jsem viděl nějaký graf desítek emisí ve Spojených státech, kde takřka u všech z nich došlo po úpisu k následnému významnému poklesu ceny akcií, proto věřím jinému šťastnému konci než je burza.
Michal Mička (28) začínal s budováním kariéry v rodinné firmě v oblasti finančního poradenství. Od roku 2011 stál v čele společnosti FinFin s.r.o., která se později stala součástí investiční skupiny DRFG a.s., ve které Michal Mička vybudoval distribuční síť. Na počátku letošního roku prodal část svého podílu a dále se věnuje private equity v INCOMMING ventures a.s.