Pokud bude cena přepravy domluvena předem, taxikář nemusí mít taxametr. Musí však mít označený automobil na dveřích a na střeše. „Cílem je, aby se v co největší možné míře zamezilo nelegálnímu podnikání v taxislužbě,“ uvedl resort.
Upravuje se například definice dispečinku. Po novém se jedná o formu zprostředkování služby dopravy osob do maximálně devět osob včetně řidiče. Sídlo dispečinku může být v kterémkoli státě Evropské unie. Novela rovněž umožní zprostředkování služeb prostřednictvím telefonu, digitální platformy nebo jiným způsobem.
„Jedná se o přizpůsobení podmínek s ohledem na trend, protože budoucnost spočívá v elektronizaci služeb,“ konstatovalo ministerstvo. Toto opatření by mělo umožnit návrat Uberu na Slovensko. Činnost americké platformy byla v důsledku rozhodnutí soudu v březnu pozastavena. [celá zpráva]
Rod: Česko by se mělo vydat stejným směrem
„Slovensko se v regulaci taxislužby jednoznačně vydalo správným směrem, který bychom měli následovat i v Česku,” řekl Novinkám Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) se Slovensko v regulaci taxislužby vydalo správným směrem.
Čtěte rozhovor s Alešem Rodem: |
Protesty taxikářů proti Uberu připomínají tažení písařů proti knihtisku |
„Po zrušení povinnosti absolvovat zkoušky z místopisu a znalosti předpisů voláme dlouhodobě. V době digitálních technologií a GPS systémů, na které se standardně spoléháme i v rizikovějších situacích než je cesta taxíkem po městě, je testování místopisu zcela zbytečné,” dodal.
Liftago: Chybí povinnost předávat data
„Slovenský model jde pozitivním směrem, co se týče modernizace pravidel pro řidiče, zavedení odpovědnosti zprostředkovatelů či platforem nebo možnost zasílání dokladu elektronicky,” uvedl pro Novinky šéf Liftaga Ondřej Krátký.
Čtěte rozhovor s Ondřejem Krátkým: |
Vyhnat taxi šmejdy. To je úkol novely silničního zákona |
„Toto vidím i v návrhu novely českého silničního zákona. Vymahatelnost zákona řeší Slovensko mimo jiné povinným označením taxi svítilnou u všech vozů taxislužby (i digitální), u nás k tomu mají být evidenční nálepky,” dodal.
„To, co ale chybí na Slovensku i u nás, je povinnost zprostředkovatelů či platforem předávat dopravní data. Jedná se o nepoučení se z příkladu velkoměst, kterým taxi platformy způsobují dopravní zácpy desítkami tisíc digitálních taxíků,” domnívá se Krátký.
Sysel se chce vyvarovat označení svítilnami
Klady i zápory na slovenské novele vidí i šéf platformy Taxify pro Česko a Slovensko Roman Sysel. „Slovensko je progresivní především v tom, že nový zákon zohledňující nové technologie a trendy již přijalo. Je to kompromisní návrh, který nezpůsobil žádné stávky ani velké dohady. Určitě bychom se z něj mohli v České republice poučit,” sdělil Novinkám.
Čtěte rozhovor s Romanem Syslem: |
Taxikáři by měli mít právo vypnout taxametr a jet přes aplikaci |
„Věc, které bych navrhoval se v ČR vyvarovat, je označení vozu řidiče používající aplikaci svítilnou,” doplnil Sysel. „Toto označení může vést k jízdám mimo systém, při kterých platformy neuhlídají kvalitu a bezpečnost služby a příjmy z těchto jízd mohou zůstat také nezdaněny,” uzavřel.
Autor: ivi (Bratislava), bož, Novinky, Právo