Šéf SharyGo: Start naší půjčovny byl úspěšný
Tagy: SharyGo, Sdílená ekonomika, Startup
Odstartovali jsme první internetovou půjčovnu mezi lidmi. Potřebujete příslušenství k autu, k cestování, elektroniku či něco pro dům a zahradu? Není problém. Například drona si u nás půjčíte za naprosto nejnižší cenu na trhu, řekl v rozhovoru pro Roklen24 Dan Erlebach, CEO společnosti SharyGo, která se zabývá půjčováním věcí, které lidé potřebují, ale nechtějí si je sami kupovat. Co všechno si můžete vypůjčit nebo poskytnou k půjčení? A kde?
Uvádíte, že nabízíte lepší dostupnost věcí a k tomu špičkový servis. Můžete to přiblížit, v čem bude špičkový?
K SharyGo jsme přistoupili jinak, než bylo doposud realizované. Prvním úkolem bylo jasné definovaní naší služby. Tou je půjčování věcí v konkrétních kategoriích, kterých dnes máme sedm, a preference minimální tržní hodnoty předmětů nad 2500 Kč. Tímto jsme naší službu zaměřili na poskytování věcí, které se skutečně vyplatí si zapůjčit, zároveň dokážeme zajistit bezpečnou kontrolu nad tím, jaké předměty našim zákazníkům poskytujeme.
Co se týká zmíněného servisu, téměř s každým zákazníkem jsme dnes v kontaktu. Je pro nás naprosto klíčové, aby byl každý s naší službou seznámen dle jeho potřeb. Zajímá nás tedy, zda jste zákazník, který si půjčuje, nebo který půjčuje ostatním. Obě strany mají jiné potřeby a je potřeba jim zajistit jiný typ služby. Oběma stranám tedy nabízíme naprosto komfortní a bezpečnou službu a máme na ní alokované jiná oddělení.
Co všechno si lidé mezi sebou mohou přes SharyGo půjčovat? Je nějaké omezení?
Aktuálně máme sedm kategorií, jedná se o kategorie auto příslušenství, cestování, sport, elektroniky, potřeby pro dům a zahradu, věci pro společenské akce a dětské potřeby. Každý předmět, který vlastník nahraje, projde procesem schválení. Zjišťujeme, zda odpovídá jeho tržní hodnotě a zda jde o zajímavý předmět primárně nad tržní hodnotu 2500 Kč. Jiná omezení nejsou.
Jaké předměty si lidé nejčastěji půjčují, o co jaký segment je zatím největší zájem?
Velkou roli hraje sezóna. V létě to byly grily, drony, nosiče na kola, fotoaparáty, stany a věci do zahrady. Největší zájem sledujeme v kategoriích elektroniky, cestování a zahrady. Máme dva typy uživatelů, první preferují dražší elektroniku k vyzkoušení nebo na krátkodobou akci, typicky dron, projektor nebo výkonnější fotoaparát. Druhý typ uživatelů jsou rodiny, které si půjčují věci na výlet nebo na zahradu. Typicky se jedná o dětské vozíky na kolo, střešní nosiče, stany nebo třeba grily.
Kolik má nyní SharyGo aktivních uživatelů?
Překročili jsme hranici 2000 aktivních uživatelů, SharyGo jsme oficiálně spustili 26. června, vnímám to jako skvělý výsledek, který potvrzuje zájem o tuto službu, důvěru našich zákazníků v naše procesy a náš správný přístup k celé službě. Nyní můžeme říct, že platforma je připravená na to, aby šla ke svému dlouhodobému cíli. Tím je nabídnout výběr ze 100 tisíc předmětů v 10 až 12 kategoriích.
Jak jsou mezi lidmi nastavena pravidla? Na jak dlouho si můžu třeba půjčit gril, stan… či cokoliv jiného?
Vlastníci zadávají ceny na den, týden a měsíc. Přemýšlíme o přidání ceny na 3 dny, což je dnes průměrná doba výpůjčky. Z naší zkušenosti dnes můžeme říct, že se lidem nejvíce vyplácí výpůjčky od 3 do 7 dnů. Máme za sebou i výpůjčku drona na celý měsíc, to máme nejlevnější na trhu. Zákazník si jej nechtěl kupovat, jeho hodnota je 42 tisíc korun a on jej chtěl na cestu do Evropy. V půjčovnách je tento dron kolem 3 000 Kč na den, my jej máme za 490 Kč, na celý měsíc si jej u nás vypůjčil za 8 000 Kč.
Celý proces výpůjčky zajišťujeme my, mezi lidmi tedy konkrétní pravidla nastavená nejsou, protože na to dohlížíme a staráme se o to, aby vše proběhlo jednoduše online, u nás. Zákazníky jsme tedy jakýchkoliv pravidel zbavili, téměř vše zajišťujeme my, jinak by to pro ně nebylo tak komfortní, a to nechceme. Našim cílem je zapojit technologie tak, aby to naše zákazníky nijak neomezilo, jednoduše najdou, co potřebují a za pár kliknutí si to půjčí.
Jak jsou nastavena pravidla? Už se stalo, že někdo něco jednoduše nevrátil?
To se ještě nestalo. Zatím máme pozitivní zkušenosti, naopak nás mile překvapilo, že lidé vědí, jak se k věcem mají chovat. Záleží jim na tom, ale například výpůjčku nad hodnotu 10 tisíc Kč mohou provést pouze uživatelé s ověřeným profilem. Lidé tento krok velmi vítají, my tím primárně zajišťujeme vyšší bezpečnost.
V čem je podle Vás hlavní výhoda SharyGo?
Efektivní distribuce, ta nás naprosto fascinuje. Příkladem nám může být lepší nosič na kola v tržní hodnotě 13 tisíc Kč, který na SharyGo máme. Tento nosič si člověk zakoupí, ale jak často jej reálně využije, dvakrát třikrát za rok? Pokud ano, tak právě sem vstupujeme my a říkáme, že tento nosič potřebují ostatní, kteří si jej mohou zapůjčit na týden za 900 Kč, což je průměrná doba výpůjčky těchto nosičů. Jen o prázdninách jsme schopní tento nosič distribuovat do osmi rodin, každá zaplatí pouze 900 Kč, namísto 13 tisíc a vlastník získá velkou část investice zpět. Je to win win model pro obě strany, pro společnost všeobecně, protože příkladem byl pouze nosič na kola, ale věcí, které využijeme párkrát za rok je skutečně mnoho.
Kolik máte nyní zaměstnanců a jaká je jejich struktura?
Aktuálně je nás dvanáct. Jedná o se zajištění vývoje platformy, zákaznického servisu jak pro zákazníky, tak pro vlastníky, dále je pro nás důležitá edukace formou sociálních sítích a obsahu a produktové oddělení.
Plánujete expanzi na zahraniční trhy? Pokud ano, vysvětlete proč právě tyto země?
Ano, expanzi na zahraničí trhy v plánu máme. Aktuálně je pro nás ale primární Česko. Jsme tu doma a chceme to vyladit do posledního detailu a nabídnout Česku novou, skutečně přínosnou službu. Dále nás určitě zajímá Slovensko, kde jsme již se zájmem o SharyGo setkali, to by mohlo být v blízké budoucnosti na pořadu dne. Co se týká ostatních zemí, dnes to na pořadu dne není a minimálně rok ještě nebude.
Inspirujete se nějakou podobnou firmou v zahraničí, jejíž koncept se SharyGo blíží?
Ne, inspiraci ze zahraničí nečerpáme, ačkoliv tam pár zajímavých hráčů je. Všechny ale poskytují primárně marketplace, což je pro nás málo. Nám jde o vytvoření celého ekosystému výpůjčky, tedy zapojení dopravy, výdejního místa apod. Všeobecně se dá říct, že SharyGo děláme naprosto intuitivně a tak, jak vnímáme, že bude pro lidi přínosné. Zatím se ukazuje, že jdeme správným směrem.
Co vás nyní čeká?
Prvním milníkem je pro nás nabídka z 2000 předmětů, dlouhodobě směřujeme na 100 tisíc předmětů. Další důležitou věcí je pojištění, aktuálně jsme v poslední fázi jednání s jednou zatím nejmenovanou pojišťovnou, kterou koncept velmi zaujal. Mohu prozradit, že pracujeme na zcela unikátním konceptu, který tento model nabídne širší veřejnosti a zahrnuje i logistiku. Tímto krokem se jako první naprosto odlišíme právě od zahraničních hráčů. A pak je zde ještě jedna důležitá věc, a tou je automatizace nabídek dle konkrétních záměrů uživatele. To posune tento koncept na nejvyšší level, zajistíme tím efektivní distribuci a naprosto klíčovou dostupnost všeho. Celkově tedy SharyGo tvoříme tak, aby bylo primárně přínosné pro naše zákazníky. Postupné rozšiřování závisí na tom, co nejvíce pomůže právě jim.
Aktuálně působíte v pěti městech, proč a kdy plánujete další?
Jeden z hlavních důvodů, proč je SharyGo úspěšné, je to, že umíme zajistit minimální nabídku a poptávku, musíme to ale dělat postupně. Tento koncept je náročný, protože jsou dva různé typy zákazníků a oběma musíte zajistit spokojenost současně. V každém městě tedy musíme mít dostatečnou nabídku a pak poptávku. Pokud bychom SharyGo spustili hned všude bez ohledu na zájem, služba by nefungovala správně. Proto máme v každém městě, kde působíme, svého zástupce, který zajistí nabídky, postará se o jednotlivé vlastníky a pak jej rozšíříme na zajištění poptávky.
Aktuálně takto fungujeme v Praze, Brně, Ostravě, Hradci Králové a v Hodoníně, kde jsme se setkali s velkým zájmem o naší službu. Dalším městem bude Olomouc, kterou spustíme během následujících dní. Další města jsou otázkou týdnů, velmi intenzivně pracujeme na brzkém spuštění ve všech městech nad 70 000 obyvatel, záleží to ale hlavně na zájmu lidí, kteří rozšíření do dalších měst ovlivní nejvíce.
Vaše sídlo je v Node5. Vy sám můžete porovnávat startupovou scénu s kulturou velké zahraniční firmy. Jaký je Váš názor na inkubátory tohoto typu?
Osobně mám k tomuto prostředí vřelý vztah, vše kolem se hýbe neskutečně rychle. Inkubátory jako takové mohou být skvělým místem pro začínající podnikatele. Všeobecně ale platí, že každý, kdo do takového prostředí vstupuje, musí sám chtít svůj projekt rozvíjet a využít k tomu veškeré příležitosti, které se kolem nabízí, aktivně tedy toto okolí oslovovat, sledovat, co se kolem děje a tyto příležitosti dál rozvíjet.