Online marketing ještě neumíme
Tuzemské podniky jsou sice na webu aktivní, ale mají problém oslovit zákazníky, říká ředitel společnosti LCG New Media Vojtěcha Lamberta. „Firmy mají s online marketingem rozdílné zkušenosti. Většina z nich se na propagaci na síti dívá stejně jako na reklamu v tištěných médiích, v televizi či rozhlase. Snažíme se jim vysvětlit, že na webu je to jiné a měly by zvolit odlišné metody propagace,“ říká Vojtěch Lambert.
S tím, jak se přizpůsobit specifickým potřebám online marketingu, bojují především české tradiční velké firmy. Ty často umísťují reklamu na web naslepo bez jakékoli strategie a nevědí, jaké nástroje jsou pro rozvoj jejich byznysu důležité. Progresivní společnosti hledají cestu ke svým zákazníkům a snaží se s nimi aktivně komunikovat.
„Mnozí podnikatelé mají pocit, že si jednoduše koupí reklamní prostor, kam umístí banner, a že stačí, když budou vidět. A pokud nemají výsledky, nevěří, že online marketing může fungovat. Ale online marketing je skvělý v tom, že se dá velmi dobře měřit a hned zjistit, které kampaně fungují, a které ne,“ upozorňuje Vojtěch Lambert. Podle interního průzkumu mezi zhruba 150 drobnými podnikateli, který poradenská společnost v loňském roce realizovala, firmy nejčastěji vynakládají na online propagaci částky do deseti tisíc korun měsíčně.
Alfou a omegou je produkt
Zástupci byznysu především potřebují vědět, kdo jsou jejich potenciální klienti, a analyzovat jejich potřeby. Následně by pro ně měli namíchat koktejl, který jim bude chutnat, a servírovat jim ho tam, kde se denně podobně smýšlející lidé vyskytují. Podle ředitele LCG New Media není rozhodující, jaké nástroje online marketingu podniky využívají. Podstatný je produkt či služba.
„Pokud nemáte co nabídnout, je úplně jedno, jak vaše propagace vypadá. Lidé se na vaši reklamu, která je může zaujmout, podívají jednou, ale když je výrobek neosloví, už na ni nekliknou a rozhodně nic nekoupí. Podnik si musí zanalyzovat, co a komu chce prodat, a nabídnout to zákazníkovi v takové formě a prostřednictvím takového nástroje, jejž je ochoten akceptovat,“ doplňuje Lambert. Kdo chce úspěšně lákat zákazníky, nemůže ignorovat sociální sítě. Přitom to stále není samozřejmost. Z průzkumu LCG New Media vychází, že zatímco webové stránky má 92 procent respondentů, Facebook k propagaci využívá jen 58 procent z nich.
Poradenské firmy umějí vyhodnotit, jaké výhody přináší podnikům přítomnost na Twitteru, Facebooku, Pinterestu či Instagramu. Podle Vojtěcha Lamberta se ale případný úspěch neodvíjí od toho, jestli má firma na Facebooku účet, ale jak je zde aktivní – jak pracuje se svými zákazníky a fanoušky a jaký obsah jim zde dokáže nabídnout.„Našim klientům zdůrazňujeme, že založit si facebookový účet samo o sobě nic nepřináší. Jsou i firmy, které mají účet několik let, mají pár desítek fanoušků, ale za poslední půlrok jej neaktualizovaly. A pokud ano, tak mají velmi špatný obsah, který není zajímavý pro sdílení. Když se jich pak zeptáte, jak jim funguje online marketing, řeknou vám: máme všechno, máme i Facebook, ale smysluplného vlastně nemají pro svou propagaci nic,“ říká Vojtěch Lambert.
Budoucnost webu je responzivní |
---|
Webové stránky by se měly vytvářet tak, aby se dokázaly přizpůsobit zařízení, které uživatel používá. Jinak pak vypadají na mobilním telefonu, na tabletu a počítači. Stránkám, které to dokážou, se říká responzivní. Od loňského dubna Google preferuje při vyhledávání na mobilních zařízeních právě tyto stránky. A důvod změny? Stále více lidí na světě používá mobily a tablety pro brouzdání po internetu, v některých zemích se připojují na web přes mobilní zařízení až čtyři pětiny uživatelů. „Všichni jsme to někdy zažili. Jste na telefonu a prokliknete na webové stránky, kde zjistíte, že jsou špatně čitelné nebo se na nich v tomto prostředí obtížně orientujete,“ vysvětluje Lambert. A právě to chce Google změnit. Kdo se přizpůsobil, je ve vyhledávači výš. „Je to jednoznačně cesta, kudy dál. Začíná to být nutnost. Typické je to u například u e-shopů. Spousta jich na to není připravena, ale lidé chtějí nakupovat z chytrých telefonů. U stránek, kde je většina čteného obsahu a textů, vás to samozřejmě trápí méně,“ doplňuje Vojtěch Lambert. |
Firma musí neustále pracovat se zákazníkem, mluvit stejným jazykem jako on a také nabízet pořád nové věci. Umíte-li s online propagací nakládat, může být efektivnější než jiné druhy reklamy, když to neumíte, funguje stejně, nebo i hůř.
A existuje ještě jedno úskalí aktivit na sociálních sítích. Při komunikaci s uživateli musejí brát zástupci byznysu ohled na to, co jsou ještě potenciální zákazníci ochotni vstřebat.
„Ve chvíli, kdy se prostor přehltí, může mít snaha o propagaci opačný efekt. Funguje to podobně, jako kdybyste se v televizi koukali na film a každých deset minut by ho přerušovaly reklamy. Musíte tedy dávkovat přiměřeně. Ideálně i doporučujeme klientům oddělovat reklamy od obsahu ve feedu, kde bývá výhradně nereklamní typ obsahu nebo volně skrytý reklamní formát, jako jsou blogy či vlogy a podobně,“ popisuje Lambert.
Klíčové slovo
Primárním cílem pro firmy je být viditelnější než konkurence, a to nejen v PPC kampaních nebo na sociálních sítích, ale i na stránkách vyhledávačů. Zaklínadlem je už dlouhá léta takzvané SEO (search engine optimization), což je v podstatě metodika vytváření a upravování webových stránek tak, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích.
Touhou výrobce rukavic samozřejmě je, aby Google při zadání klíčového slova „rukavice“ zobrazil na první stránce a nejlépe na prvním místě odkaz na jeho stránky. Podle Vojtěcha Lamberta se ale značné části firem nedaří tyto parametry technologicky správně nastavit.
Firmy si často neuvědomují, že je nesmysl používat jako klíčové slovo například název oboru, ve kterém působí, nebo označení běžně vyráběného a dostupného produktu.
„Všchni si myslí, že je pod tím klíčovým slovem najdou, ale zapomínají na to, že v tu chvíli tam budou podobných firem desítky nebo stovky. Všichni chtějí být logicky vidět na prvním místě. My se snažíme systémy pro naše klienty zoptimalizovat, například najít to, co je na produktu, který dělají, specifické. Zároveň by mělo jít o slova, která potenciální zákazník zadává do vyhledávačů. Jinými slovy, co jsou pro cílovou skupinu klientů zajímavé a často vyhledávané výrazy,“ upozorňuje Vojtěch Lambert.
Více na: http://euro.e15.cz/profit/online-marketing-jeste-neumime-1272254#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink