Stačilo jen pár let, aby se Číňané zamilovali do placení mobilem. Od pouličních prodejců až po luxusní obchodní domy. Reklama a velká penetrace chytrými telefony pomohly ze společnosti navyklé na hotovost udělat takovou, kde se bez ohledu na věk platí skenováním QR kódu. Objem transakcí vzrostl z 5 bilionů dolarů v roce 2016 na téměř 16 bilionů dolarů v prvním loňském čtvrtletí, vyplývá z dat společnosti Analysys.
Svou vášeň vyvážejí i za hranice a obchodníci se jim rychle přizpůsobují. Například tři čtvrtiny supermarketů a večerek v Singapuru, Malajsii a Thajsku podle agentury Nielsen přijímají čínské mobilní platby. To samé se týká 71 procent duty-free a luxusních obchodů v těchto zemích.
Čtyřicet procent těch, kdo mobilní platby přijímají, hlásí nárůst počtu zákazníků. Dvěma dominantními operátory jsou Alipay, který patří do skupiny Alibaba nejbohatšího Číňana Jacka Ma, a WeChat Pay, spojený s všudypřítomnou chatovací aplikací WeChat dalšího z čínských internetových gigantů Tencent.
Nejbohatší Číňan a zakladatel Alibaby Jack Ma je komunista |
Podle zprávy agentury Nielsen 60 procent čínských respondentů uvedlo, že mobilem za poslední rok zaplatili při svých cestách po USA, Kanadě, Velké Británii, Francii, Německu a Itálii.
V Evropě v posledním roce Číňané utratili v průměru 6006 dolarů (135 tisíc korun) za jednu cestu, přičemž v roce 2017 to bylo „pouhých“ 472 dolarů (10 600 Kč). Celkově vzato, za poslední rok platili Číňané v zahraničí víc mobilem než hotovostí. Nejrozšířenější platební metodou však byla karta a nejvíc se utrácelo za nákupy, ubytování a jídlo.
Že obchodníci ve světě nabízejí možnost platit mobilem Číňanům ovšem neznamená, že toho budou moct využít i místní. Například systém Alipay vyžaduje, aby zákazník měl čínské mobilní číslo a bankovní účet.