Jdi na obsah Jdi na menu

Číňané chtějí platit mobilem. A obchody po celém světě se přizpůsobují

 
 
Zaměstnávat personál hovořící mandarínsky už nestačí. Luxusní obchody po celém světě budou muset začít akceptovat čínské platební platformy Alipay a WeChat Pay. Miliony čínských turistů oni platily mobilem víc než hotovostí a ve světě tak urychlují rozšiřování mobilních plateb.

 

(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) 

foto: MasterCard

 

Stačilo jen pár let, aby se Číňané zamilovali do placení mobilem. Od pouličních prodejců až po luxusní obchodní domy. Reklama a velká penetrace chytrými telefony pomohly ze společnosti navyklé na hotovost udělat takovou, kde se bez ohledu na věk platí skenováním QR kódu. Objem transakcí vzrostl z 5 bilionů dolarů v roce 2016 na téměř 16 bilionů dolarů v prvním loňském čtvrtletí, vyplývá z dat společnosti Analysys.

Svou vášeň vyvážejí i za hranice a obchodníci se jim rychle přizpůsobují.  Například tři čtvrtiny supermarketů a večerek v Singapuru, Malajsii a Thajsku podle agentury Nielsen přijímají čínské mobilní platby. To samé se týká 71 procent duty-free a luxusních obchodů v těchto zemích. 

Čtyřicet procent těch, kdo mobilní platby přijímají, hlásí nárůst počtu zákazníků. Dvěma dominantními operátory jsou Alipay, který patří do skupiny Alibaba nejbohatšího Číňana Jacka Ma, a WeChat Pay, spojený s všudypřítomnou chatovací aplikací WeChat dalšího z čínských internetových gigantů Tencent. 

Nejbohatší Číňan a zakladatel Alibaby Jack Ma je komunista

Podle zprávy agentury Nielsen 60 procent čínských respondentů uvedlo, že mobilem za poslední rok zaplatili při svých cestách po USA, Kanadě, Velké Británii, Francii, Německu a Itálii. 

V Evropě v posledním roce Číňané utratili v průměru 6006 dolarů (135 tisíc korun) za jednu cestu, přičemž v roce 2017 to bylo „pouhých“ 472 dolarů (10 600 Kč). Celkově vzato, za poslední rok platili Číňané v zahraničí víc mobilem než hotovostí. Nejrozšířenější platební metodou však byla karta a nejvíc se utrácelo za nákupy, ubytování a jídlo.

Že obchodníci ve světě nabízejí možnost platit mobilem Číňanům ovšem neznamená, že toho budou moct využít i místní. Například systém Alipay vyžaduje, aby zákazník měl čínské mobilní číslo a bankovní účet.