7 chytrých tipů, které vylepší nákupní košík vašeho eshopu
Představte si, že v obchodě nakupujete nějaké zboží, například potraviny. Procházíte obchodem a najednou zahlédnete v regále vaši oblíbenou lahůdku ve výhodné akci. Chcete po ní sáhnout a přidat si ji do košíku. Ale ouha, není to tak snadné. Musíte se napřed prodrat řadou palet a hromadou krabic, které tu nechal nepořádný zaměstnanec. A vy nemáte čas, trpělivost ani náladu drát se k regálu a naštvaně odejdete. Možná se k nákupu už ani nevrátíte a raději půjdete do jiného obchodu.
Úplně stejně se mohou cítit i zákazníci na vašem eshopu. Vše může klapat jak má, zákazníci na web chodí, prohlížejí si zboží, dávají jej do košíku, ale když má přijít samotné odeslání objednávky - konec. Návštěvník stránky jednoduše zavře. Pokud nepřesvědčíte nakupujícího pádnými argumenty a nastavením eshopu k tomu, aby nakoupil právě u vás, zkusí jiný obchod. Kamenem úrazu je často právě poslední krok před samotným odesláním objednávky - nákupní košík.
Tip č. 1 – Dopřejte nakupujícím samostatnou stránku Nákupní košík
Zákazník eshopu chce mít přehled o tom, co nakupuje. Chce vidět přehledný seznam svého nákupu, aby mohl zkontrolovat součet ceny, porovnat jednotlivé položky, rozkliknout detaily objednávky nebo zjistit, zda má nárok na nějakou slevu poskytovanou obchodem. Vyjděte zákazníkovi vstříc a vytvořte samostatnou stránku s nákupním košíkem, která mu pomůže v rozhodování o koupi.
Samostatná stránka s nákupním košíkem je dnes už prakticky nutností. Alternativou k samostatné stránce je tak zvaný minicart, který se zobrazí jako překrytí stránky nebo součást platebního procesu, ale ne jako samostatná stránka. Jedná se většinou o menší ikony, které zobrazí pouze několik položek najednou. Zákazník, který se rozhoduje, zda chce zboží opravdu koupit, bude pravděpodobně považovat takové zobrazení za ztížení, protože nákupní košík vidí pouze na malé ploše obrazovky. Minicart ale může sloužit jako přímá cesta do nákupního košíku. Propojení s nákupním košíkem zákazník uvítá s otevřenou náručí, protože ho nebude muset sám hledat.
Tip č. 2 – Poskytněte v košíku odkaz na detail produktu
Když nakupující potřebuje další informace, které mu pomohou ke konečnému rozhodnutí, chce se vrátit na detail produktu. Nabídněte mu tedy rychlý přístup na stránku s danou položkou přímo z košíku. Prolinkování názvu položky umožní rychlý přechod na důležité informace o zboží.
Uživatel musí vědět, že když v košíku klikne na produkt, může se dozvědět více informací. Mnoho eshopů spoléhá na to, že informaci o prokliku na detail produktu uživatel zná. Ne každý uživatel je však seznámen s fungováním hypertextových odkazů. Použití jiné barvy nebo jiného písma pro odkaz pomůže uživateli pochopit, že se jedná právě o odkaz.
Tip č. 3 – Přehledný seznam zboží a jasný obrázek položky
Protože návštěvník vašeho eshopu učiní finální rozhodnutí o svém nákupu právě v nákupním košíku, musí stránka jasně shrnout přidané položky. Jestli chcete návštvníkům eshopu nákup ještě více zpříjemnit, přiložte k přehledně vypsaným produktům dostatečně velké obrázky. Do přehledu produktu uveďte jeho název a všechny důležité atributy jako velikost, barvu, množství a cenu. Všechny tyto údaje by měly být jasně viditelné, protože pomůžou zákazníkovi rekapitulovat a porovnávat položky mezi sebou.
Nenuťte zbytečně návštěvníka stránky přemýšlet nad tím, co má udělat. Nejednoznačná pole a tlačítka mohou nakupujícího zmást natolik, že okno s eshopem raději zavře.
Obrázek produktu je přitom zásadní. Působí totiž jako rychlé vizuální shrnutí. Příliš malé obrázky neumožňují identifikovat položky, natož je mezi sebou porovnávat. Obrázek by měl být odrazem toho, co jsme do košíku přidali. Pokud se v košíku objeví například jiná barva trička, než kterou jsme vložili do košíku, nutí nás to pochybovat o správnosti výběru.
Tip č. 4 – Dovolte návštěvníkům eshopu snadno odstranit položky v košíku
Ač se to může zdát v rozporu s cílem prodat co nejvíce zboží, dovolte nakupujícímu rychle a snadno odstraňovat položky z košíku. Pro zákazníka je nákupní košík místem, kam si odkládá při procházení eshopem zboží a následně se rozhoduje, zda si jej koupí. Košík tedy musí nabízet snadnou editaci toho, co se v něm právě nachází.
K vymazání položky používejte nejlépe spojení jako Odebrat nebo Vyjmout z košíku. Nejlépe naznačí, co se stane, a jsou příjemnější. Slova jako Smazat nebo Odstranit jsou méně jasná, protože evokují technické termíny.
Někteří nakupující chtějí také nastavit množství na nulu a košík tím aktualizovat. Mnoho eshopů se tomuto nastavení brání a buď v rozbalovacím seznamu množství neuvedou nulu, nebo nastaví nulové množství jako chybu, pokud se uživatel pokusí toto číslo napsat. Internetový obchod by však měl uživatelům umožnit nastavit nulové množství jako alternativní způsob toho, jak položku odstranit.
Tip č. 5 – V jednoduchosti je krása a úspěšně dokončený nákup
Poskytněte svým zákazníkům jednoduchý nákup, který se jim vyplatí. Komplikovaný nákupní proces zvyšuje možnost, že si nakupující svůj výběr rozmyslí. V několika jednoduchých krocích je přehledně seznamte s procesem platby a veďte je přímo k pokladně. Přitom jim ukažte, kolik kroků zbývá k dokončení nákupu. Myslete na to, že méně je více. Proto se při navrhování nákupního procesu soustřeďte na to, aby těchto kroků bylo co nejméně.
Už při zobrazení košíku je dobré nakupujícího upozornit na to, kolik bude činit poštovné a balné. Pokud tuto informaci zjistí až na konci, může se stát, že nákup vůbec nedokončí, protože očekával nižší částku.
Nabízíte poštovné a balné zdarma nad určitou částku? Upozorněte na to zákazníka výrazným boxem. V informačním boxu zobrazte částku, která zákazníkovi chybí, aby mohl nabídky využít. Snadno ho tak namotivujete k dalšímu nákupu.
Tip č. 6 – Nenuťte nakupující k povinné registraci
Mnoho zákazníků si o povinné registraci před objednávkou myslí své. A mají vlastně pravdu. Je pro ně otravná a zbytečná, zvláště tehdy, když se jedná o jednorázový nákup. I dnes se však můžeme setkat s obchody, u kterých není bez registrace možné nakoupit. Pokud chcete, aby u vás nakupující provedli registraci, nabídněte jim ji jako volitelnou možnost, která jim přinese výhody, ne jako podmínku nákupu.
V dnešní době je pomalu každý druhý registrovaný na některé ze sociálních sítích: Facebook, LinkedIn, Google, Instagram a další. Proto nikoho nepřekvapí, že se v poslední době rozmáhá registrace na eshopu přes sociální sítě. Jaké výhody taková registrace skrývá? Rychlost a jednoduchost. Uživatel pouze klikne na ikonu sociální sítě a potvrdí sdílení své e-mailové adresy s daným eshopem. Dva kroky a je registrovaný. Žádné dlouhé formuláře a ruční vyplňování.
Tip č. 7 – Když nevíte, naťukněte Crazy Egg
I přes všechny dobré rady může být těžké předem odhadnout, jak budou uživatelé na eshop a jeho jednotlivé prvky reagovat. Abyste zjistili, zda se ve vašem nákupním košíku zákazníci orientují, je kromě uživatelského testování možné použít zejména dva nástroje. Jedním z nich je Google Analytics, měřící pohyb uživatelů po celých webových stránkách,a druhý je Crazy Egg. Ten na rozdíl od Google Analytics dokáže zjistit přesná místa, kam vaši potenciální zákazníci klikají. Přečtěte si víc o měřicích nástrojích v našem článku.
Crazy Egg vám napoví, proč lidé nakonec neodešlou objednávku, co zbytečně odvádí jejich pozornost a co je nezajímá. Pomocí tohoto užitečného nástroje můžete také objevit, co by v košíku chtěli najít, ale nevidí to. Svůj nákupní košík pak můžete snadněji přizpůsobit.
Co vám odhalí Crazy Egg a uživatelské testování:
- pomůže vám najít chyby na webu,
- můžete zjistit, které prvky nejsou na stránkách pro uživatele srozumitelné,
- zda se zákazníci na webu dobře orientují,
- co na stránkách uživatelé nechtějí a kam neklikají,
- proč nedošlo k odeslání objednávky.
Všechny tipy v tomto článku povýší nákupní košík vašeho eshopu na plnohodnotnou stránku, která nebude zákazníka obtěžovat. Naopak. Vyladěný košík mu pomůže v jednoduchém nákupu i výběru zboží. Váš internetový obchod se tak nestane bludištěm plným chyb, ale povede nakupujícího zákazníka vstříc úspěšnému dokončení objednávky.
Zaujal vás náš článek? Přečtěte si také článek o tom, proč až 20 % prodejů selhává kvůli nedostatečným informacím.
Copywriterka
Jana je od roku 2013 posilou copywriterského týmu eBRÁNA, její druhou specializací je linkbuiliding. Vedle práce se věnuje mediálním studiím na Metropolitní univerzitě v Praze.