Proč se Miloš Zeman tolik bojí novinářů
Miloš Zeman, stejně jako jeho předchůdce, upřímně nenávidí novináře. Má proč.Autor: Reutersvětší obrázek »
Včera (11. března 2013) jsem popsal 14 pozitiv nového českého prezidenta. Je důležité vědět, že Miloš Zeman není žádná „temná strana Síly". Dnes se vrátím k jeho inauguračnímu projevu, který pronesl 8. března na Hradě. Přesně k té jeho části, která je mimořádně problematická - k útoku na svobodu slova, na média.
Zeman řekl: "Za třetí ostrov negativní deviace pak pokládám podstatnou část českých médií. Tu část, která se zaměřuje na vymývání mozků, na mediální masáž a na manipulaci veřejným míněním. Tu část, jejíž představitelé vynikají pozoruhodnou kombinací minimálních znalostí a maximálního sebevědomí. Upovídaní komentátoři, kteří píší o všem a nerozumějí ničemu..." Zeman popsal ještě dvě skupiny svých nepřátel: kmotrovské mafie a neonacistické bojůvky. Proč to udělal? Proč vedle sebe do jedné roviny postavil tyto tři nesourodé skupiny?
Vysvětlení má více vrstev. Jisté ale je, že Zeman média nenávidí, už dříve se stala jeho obsesí. Zároveň se jich zjevně bojí, proto na ně tak brutálně zaútočil a představil je národu jako zlo, které se musí potřít. Bojí se médií, proto je chce zastrašit. Připomeňme, co je notoricky známo, tedy že „média" dnes nejsou jen noviny, televize a rádio, ale také internet, sociální sítě, Facebook a další spojovací mezilidské dráhy. A právě Facebook a mladí lidé na něm volili v prezidentské volbě převážně Zemanova hradního soupeře Karla Schwarzenberga (TOP 09).
Výzva ke společnému boji
Že se Miloš Zeman médií bojí, to je dobré znamení, dobrá vizitka pro média. Ve své lepší, zdravé části evidentně fungují, dělají, co je jejich práce. - Soustřeďme se na klasická média, v nichž pracují novináři. Je jasné, že Zeman si s nimi vyřizuje staré i čerstvé účty, mstí se za oposmlouvu a za prezidentskou kampaň. A za mnohá jiná "příkoří", jak ukážu dále.
Ale jak už řečeno, zároveň je jasné, že by na média tolik neútočil, kdyby neměl strach, kdyby (je prognostik) nepředpokládal, že starými kauzami to nekončí, že se může, možná musí, obávat nových odhalení o sobě, o svých lidech, jejich kontaktech a činnostech. O to jde v první řadě, nikoli o minulost. Zeman útočí proto, aby předem média a jejich práci zpochybnil. Nejde o sociální sítě, ty obvykle veřejnosti nepředkládají ucelené kauzy (až na výjimky). Jde o noviny, internetové zpravodajské servery, televize, rádia. V nich se skrývá nebezpečí.
Jeden kvalitní analytik, znalec jak politické scény a s ním spojeného byznysu, tak médií, mi řekl: "Už tím projevem část médií zastrašil, nepůjdou s ním do konfliktu. Tyhle věci fungují bleskově, okamžitě." - Doufejme, že většina se zastrašit nedá.
Podstatná věc: Zeman neřekl jen to, že novináři jsou devianti (tedy úchylové, obvykle rozuměno sexuální úchylové) srovnatelní se zločinci a fašouny, on také řekl, že proti nim bude "bojovat" a vyzval kolegy politiky, ať mu s tím pomohou. Za to sklidil ve Vladislavském sále bouřlivý potlesk. Takže podporu mít mezi politiky bude.
Zeman mluvil o "manipulaci veřejným míněním". Manipuluje jím sám. Víme, jak jeho výroky v prezidentské kampani posoudil Nejvyšší správní soud: tři prokazatelné lži. A lhal proto, aby manipuloval, to je jasné.
Pro Zemana je lobbista Miroslav Šlouf bolavá pata. Jsou spolu nerozlučně spojeni.Autor: Petr Protivánekvětší obrázek »
Manipulátoři a manipulovaní
Velká část veřejnosti manipulovatelná je. Nemá čas se věcmi zabývat do hloubky. Navíc jsou lidé velmi rozezleni na to, co se u nás odehrává, a je lehké je postavit PROTI nějaké skupině občanů, klidně i proti novinářům - oni jsou přece zhusta poslové ŠPATNÝCH zpráv. Když čtete debaty na internetu pod články, vidíte, jak to Zemanovi funguje a jak je část čtenářů do ruda rozžhavená, rozzuřená. Proč? Žijí v kmotrovské zemi. Tak to je. Žijí ve státě, kde politici spolu s lobbisty umožnili kmotrům a oligarchům rozkrást (odhadem expertů) za posledních 15 let zhruba 1,5 bilionu korun. To je 1500 miliard Kč. Ze státního a z evropského. Jde o naprosto zdrcující údaje zvlášť ve chvíli, kdy lidé mají nedostatek peněz a za všechno platí víc a víc.
Jenomže odkud se rozhořčení tuzemci dozvěděli o těch obřích zlodějnách? Od Zemanovi tleskajících politických kumpánů? Nebo snad od policie či státních zástupců? Ne. Dozvěděli se to z médií. Od oněch "upovídaných", podle Zemana ubohých pisálků.
Čtěte také:
Zeman chce ÚDAJNĚ bojovat proti kmotrům, ale zároveň proti těm, kdo veřejnosti sdělili jejich jména. (Jemu ne, on je jistě znal a léta pilně mlčel. Jeho lidé se s kmotry roky stýkali, viz Miroslav Šlouf a mafián František Mrázek. Zemanova a Klausova opoziční smlouva celý ten systém uvedla do vyšších obrátek, do rychlopohybu a rychlorůstu. Protože vládě tehdy chyběla reálná, funkční opozice a bylo to JEN A JEN na médiích...)
Bamberg, Olovo, gripeny...
Vzpomeňme na pár kauz, které přinesla média a Zemana se bezprostředně týkaly: bamberská aféra. Politický skandál z roku 1998. Česká televize popsala, jak v roce 1995 vyrazil předseda ČSSD Miloš Zeman s kolegou do německého Bambergu, kde jednali s podnikatelem Janem Vízkem. Vízek podle ČT nabídl stovky milionů darem plus kompromitující materiály na představitele ODS a ODA. Za to žádal ministerské posty a další funkce pro své lidi.
Olovo. Novináři MF Dnes zveřejnili informaci, že mezi poradci tehdejšího premiéra Miloše Zemana vznikl materiál nazvaný Olovo, který měl zdiskreditovat ministryni školství Petru Buzkovou (chemická značka olova Pb se shoduje s jejími iniciálami). Spis mimo jiné obsahoval pomluvy o tom, že se Buzková živila prostitucí, týrala svou malou dceru nebo že spolupracovala s StB.
Olovo mělo zničit ministryni školství Petru Buzkovou, když byl Zeman premiérem. Neměl ji rád.Autoři: bon, Aktuálněvětší obrázek »
Takhle můžeme vesele pokračovat až do současnosti. Viz čerstvě slavný dar do Zemanovy kampaně, tedy placený, celostránkový, protischwarzenbergovský inzerát v Blesku, který si objednal bývalý důstojník StB Zavadil. Nebo informace o financování zemanovců (MF Dnes) a čerstvě také Zemanovy kampaně (Aktuálně.cz a Insider).
Média přinesla informace o desítkách kauz, v nichž neblaze figurují české politické strany jako ČSSD, ODS, KDU-ČSL atd. Všechny ty gripeny, tatrovky, letadla CASA, obrněné transportéry, ale také krádeže evropských peněz ze strukturálních fondů a další případy.
Jednovaječná, nedeviovaná dvojčata
Nebo jiné případy. Třeba neuvěřitelná story Víta Bárty a jeho dřívější bezpečnostní agentury ABL. Jejich záměr, jak pomocí Věcí veřejných dojit státní peníze. To přinesli novináři, nikoli někdo jiný. Nemá smysl vypočítávat všechny ty objevné, zdrcující kauzy.
Můžeme se pak divit, že jeden z prvních, kdo Zemana za ten skvělý projev útočící na média pochválil, byl Vít Bárta? Řekl (9. března, Právo): "Vážím si toho, že prezident jednoznačně pojmenoval problém kmotrů a zákona o majetkových přiznáních. Doufám, že první přímo zvolený prezident republiky donutí koalici tento zákon projednat." Chvála z úst skutečně nejpovolanějších.
Média nejsou svatá, bohužel se občas stávají nástrojem lidí jako je Zeman, Šlouf, Kuba (ODS) a dalších. Ale v zásadě svoji hlídací roli plní. Důkazem toho jsou stovky popsaných kauz a také to, jak hojně jsou novináři od politiků napadáni. Mistři v útocích na média jsou Václav Klaus a Miloš Zeman, tato politická, jednovaječná, nedeviovaná dvojčata. Proč jim asi média tolik vadí?
Je zřejmé, proč Zeman nenávidí novináře a proč se jich zároveň bojí. Mísí se tu minulost, přítomnost a budoucnost. Strach z dalších odhalení. Proto musel z médií na Hradě udělat nepřátele a do boje proti nim vyzval politiky. Ty politiky, kteří netleskali ani boji s kmotry, ani boji s neonacisty, ale jen a jen boji s novináři.