Jdi na obsah Jdi na menu

V e-shopech nenakupuje více jak polovina Čechů, ukazují nová čísla statistiků

17. 4. 2016

Ilustrační snímek. Ilustrační snímek. | Foto: Aktuálně.cz

 
Podle Českého statistického úřadu má letos s nákupem přes internet zkušenost 42 procent všech spotřebitelů. Meziročně je to o tři procentní body více. Kromě oblečení a obuvi kupují Češi v e-shopech hlavně kosmetiku a elektroniku. Nepatrně více nakupují přes internet muži.

Praha - Čechů, kteří nakupují přes internet, letos opět přibylo. Podle Českého statistického úřadu (ČSÚ) mělo v roce 2015 zkušenost s e-shopem 42 procent všech lidí. Pro srovnání, loni jich bylo 39 procent a ještě před deseti lety jen 5 procent.

Z lidí, kteří internet aktivně používají, nakupuje online 55 procent osob. Meziročně se tedy zvýšil i tento podíl, loni jich bylo 53 procent.

Největší zkušenost s utrácením přes internet mají lidé mezi 25 až 34 lety. V této věkové skupině má s e-shopy zkušenost 67 procent lidí. Ve skupině osob mezi 55 až 64 lety nakupuje online 26 procent Čechů a mezi lidmi, kterým je 65 let a více, jen osm procent.

Nákupy na internetu podle věku:

Věková skupina Podíl spotřebitelů
16 až 24 let 61 %
25 až 34 let 67 %
35 až 44 let 59 %
45 až 54 let 41 %
55 až 64 let 26 %
více než 65 let 8 %

Zdroj: ČSÚ

Nepatrně více využívají internetové obchody muži - v Česku jich nakupuje přes e-shopy 43 procent, zatímco u žen činí podíl jen 41 procent.

Za čtvrtletí Češi nejčastěji podle statistiků utratí mezi 2801 až 14 tisíci korunami. Více na internetu za poslední tři měsíce utratilo jen šest procent lidí.

Souhrnná útrata za nákupy přes internet v posledních třech měsících:

Částka Celkem Muži Ženy
méně než 1400 Kč 22 % 17 % 27 %
1401 až 2800 Kč 30 % 28 % 32 %
2801 až 14 000 Kč 38 % 40 % 35 %
nad 14 000 Kč 6 % 8 % 3 %

Zdroj: ČSÚ

Nejčastěji si Češi pořizují přes internet oblečení a obuv, s jejich nákupem má zkušenost 22 procent tuzemských spotřebitelů. Na druhém místě jsou vstupenky, ty přes e-shopy nakupuje 16 procent Čechů, dále pak kosmetika a zdravotnické prostředky (11 procent) a elektronika včetně mobilních telefonů (10 procent).

Co Češi nakupují přes internet:

Položka Podíl nákupů v ČR
Oblečení, obuv 22 %
Vstupenky 16 %
Kosmetika, zdrav. prostředky 11 %
Elektronika (včetně mobilních telefonů) 10 %
Sportovní potřeby 9 %
Jízdenky, letenky 8 %
Knihy, časopisy 7 %
Ubytování 7 %
Bílá technika 6 %
Hračky 5 %
Jiné služby v oblasti cestování 5 %
Fitness, wellness 4 %
Potraviny 3 %
Fotoslužby 3 %
Telekomunikační služby 3 %

Zdroj: ČSÚ

V Evropské unii nakupují přes internet nejvíce Britové a Dánové. V obou zemích má s e-shopy zkušenost téměř osmdesát procent obyvatel. Nejmenší podíl internetových nákupů mají naopak Bulharsko a Rumunsko, kde e-shopy využívá méně než pětina populace.

autor: Tereza Holanová