Jdi na obsah Jdi na menu

Česko je rájem e-shopů. V online nákupech elektra drtí zbytek Evropy

 

K premiantům Evropy se Češi řadí nejen v počtu e-shopů na hlavu, ale i v oblibě virtuálních nákupních košíků. Čtyři zákazníci z deseti míří pro elektroniku rovnou na internet. V tom Češi nemají v Evropě konkurenci, ukazuje studie společnosti GfK.

 

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek

foto: Profimedia.cz

 

Na každých 246 obyvatel v Česku připadá jeden e-shop, jejich počet narostl loni už na 43 500. Za rok jich podle dat cenového srovnávače Heureka.cz přibylo 3 400. K premiantům v Evropě však Češi patří také v nakupování online.

Studie FutureBuy analytické společnosti GfK Čechy řadí na první místo mezi Evropany v počtu nákupů uskutečněných výhradně v e-shopech. Ve 39 procentech případů míří čeští zákazníci pro zboží technického rázu jako televize, počítače či mobilní telefony rovnou na internet. Průměr v Evropě je 23 procent, v Severní Americe dokonce jen 16 procent.

„Jsme fenoménem v oblasti online prodejů,“ komentuje Tomáš Drtina z GfK studii, která srovnává spotřebitelské zvyky v desítkách zemích světa. „Pokud někde patříme ke světové špičce, je to právě e-commerce,“ přikyvuje prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Z osmi milionů uživatelů internetu jich šest milionů nakupuje v e-shopech. Podle něj je český klient náročný a rozmazlený, což nutí online hráče neustále inovovat a expandovat.

Nejčastěji míří lidé na internet pro zboží z kategorie wereables, do níž spadají například chytré hodinky a náramky, měřící třeba různé tělesné funkce. Téměř šest z deseti prodejů této chytré elektroniky se odehraje na internetu. Jejich boom potvrzuje Mall Group, sdružující e-shopy Mall, Vivantis, Košík a Proděti. Loni prodeje rostly dvojnásobným tempem. „Lidé jsou ochotni investovat do doplňků a v kontextu silné ekonomiky se nesoustřeďují čistě na věci praktického využití,“ uvedla mluvčí Táňa Lálová.

E-shopy vylepšují logistiku, a tak Češi neváhají nakupovat online ani velké domácí spotřebiče jako pračky a lednice, ale také pneumatiky.

U některých druhů zboží jsou lidé obzvlášť přelétaví, to znamená, že jednou nakoupí online, podruhé v obchodě, eventuálně k nákupu použijí oba kanály naráz. „U hraček je vidět, že člověk se velmi dobře podívá na nabídku v e-shopu, než je zajde koupit do prodejny,“ vysvětluje Tomáš Drtina z GfK. Přibližně polovina „nerozhodných“ je i u módy, kde se dá ale čekat, že funguje i opačná rovnice: zákazník si vyhlédne, popř. vyzkouší boty či šaty v klasické prodejně a stejné zboží pak hledá levněji na internetu.

Nejvíce konzervativní je trh v potravinách, kde sice obchodníci stojí na prahu boomu, jenže devět z deseti nákupů se stále odehraje v kamenných prodejnách. Podobné je to u pracích prostředků, přípravků péče o děti a kosmetiky.

Stále silnější roli má mobilní telefon. Nejčastěji, ve 46 procentech případů, zákazník svůj mobil používá k tomu, aby si porovnal ceny zboží v různých obchodech. Šestnáct procent lidí přes telefon zboží nakoupí. „Ještě před dvěma lety bylo zastoupení zákazníků s mobilním telefonem marginální, dnes máme více návštěv skrze telefon než stolní počítač,“ potvrzuje marketingový ředitel e-shopu Notino Radek Ondrášík.