Jdi na obsah Jdi na menu

Z bank přežijí ty, které spojí síly. Směr udal obchod roku

 

Spojení tří bank do jedné pod značkou Air Bank může symbolizovat budoucnost tuzemského bankovnictví. Analytici považují za pravděpodobné, že se i další finanční domy sloučí, aby obstály v tvrdé konkurenci, kterou nastolily bezpoplatkové banky.

 

Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. 

foto: Aneta Čapkovápro iDNES.cz

 

Moneta a PPF chtějí vstoupit mezi velkou bankovní trojku – aby snáz přežily a rychleji rostly (podrobnosti v tomto článku) I další menší banky mohou do budoucna spojovat síly s konkurencí, aby ustály ostřejší boj o klienta.

Aktuálně je na trhu odhadem šestnáct bank, které mají každá přes 10 tisíc klientů. Mezi posledními přibyla Banka Creditas, přeměněná kampelička. Bankovní licenci má na českém trhu nicméně 46 bank a poboček zahraničních bank, ne všechny se ale věnují drobné klientele.

Na malém českém trhu, navíc v kombinaci s narůstajícím trendem bezpoplatkového bankovnictví, se bankám hůř dýchá. 

„Akvizice nebo spojení je logickým krokem v silně konkurenčním prostředí retailového bankovnictví a jednoduchým způsobem, jak se rázově dostat na dvojnásobek klientů,“ uvádí Jan Bláha, obchodní ředitel Fio banky, která má 860 tisíc klientů. Jeho banka sází na růst – od začátku láká na bezpoplatkovost účtů a staví na přísném řízení nákladů. „Naše služby a produkty přitáhnou každý rok přibližně 100 tisíc nových klientů,“ uvádí Bláha.

„Naší strategií je růst vyváženě jak na straně úvěrů, tak na straně vkladů,“ říká na dotaz ohledně růstové strategie malé Equa bank (cca 320 tisíc klientů) její mluvčí Markéta Dvořáčková. 

Kurz už udalo chystané spojení Monety, Air Bank a české i slovenské pobočky Home Creditu. Tím vznikne třetí největší banka se dvěma miliony klientů a také druhý největší poskytovatel spotřebitelských úvěrů. 

 

Vznikne třetí největší banka v Česku
 

„Výrazný nárůst počtu klientů a celkových aktiv může bance pomoci účinněji konkurovat největším hráčům na trhu, na druhou stranu jako jedno z rizik vidíme ještě výraznější zaměření na nezajištěné spotřebitelské úvěry (Home Credit), které mohou vést k vyšším rizikovým nákladům při zpomalení růstu ekonomiky,“ komentuje spojení Milan Lávička, analytik J&T Banky.

Tento krok přinese na úsporách nákladů až deset procent, tedy zhruba jednu miliardu korun.