Dozorčí rada Škody Auto v pátek 9. listopadu posuzovala stavbu svého nového závodu. A bylo jasné, že nebude v Česku. Firma ví, že nové pracovníky už u nás sehnat nedokáže. Nezaměstnanost v říjnu klesla na rekordní 2,8 procenta a je nejnižší v Evropě. Firmy marně hledají 300 tisíc pracovníků. Kolem továren Škody Auto je dostupných lidí minimum – například na Rychnovsku, kde se vyrábějí vozy Superb, Kodiaq či Karoq, je bez práce jen 1,1 procenta lidí.
I tuzemská automobilka, symbol růstu českého průmyslu, to proto se svou investicí za desítky miliard korun raději zkusí jinde. Zvažuje Bulharsko či Turecko. Na jednoho nezaměstnaného připadá v Česku 1,5 volného pracovního místa, přestože zde pracují stovky tisíc cizinců. Už neplatí, že lidé bez práce čekají na volné místo. Firmy čekají na ochotného pracovníka.
Vyčerpaný trh práce
Úřad práce ve čtvrtek 8. listopadu zveřejnil údaje, podle kterých nyní na jednoho zájemce o práci připadá 1,5 volného pracovního místa. Více to nikdy nebylo. V Česku je více než 300 tisíc neobsazených pozic a jejich počet každý měsíc roste navzdory ukončení sezonních prací. Převaha nezaměstnaných je jen ve čtyřech krajích – tradičně jde o jih a sever Moravy, Slezsko a sever Čech. Ve zbytku republiky nemají firmy kde brát. Například na Pardubicku připadá na jednoho nezaměstnaného šest volných pracovních míst.
Český trh práce je vyčerpaný a zaměstnanci ze zahraničí nepřicházejí v dostatečném počtu. Firmy si tak navzájem přeplácejí a přetahují zaměstnance, což prudce zvyšuje mzdové náklady. To je pro řadu podniků problém. Hlavně pro ty, které pracují s nízkou přidanou hodnotou, a tedy i nízkými maržemi.
Úřady práce také vykazují zhruba 70 tisíc míst, které v Česku zůstávají neobsazena už více než rok, a to i když na většinu z nich stačí jen základní vzdělání. Situace už má v Česku jasné důsledky. Prvním je rychlý růst mezd. Ve druhém čtvrtletí brali Češi v průměru 31 851 korun, což znamenalo meziroční zlepšení o 8,6 procenta. To je pro domácnosti pozitivní změna. Druhým dopadem jsou ale omezené možnosti růstu firem. Ty jednoduše nemají dost lidí pro další rozvoj.
„Firmy z těchto čísel nebudou nadšené. Ještě hůře než dosud se jim budou shánět vhodní zaměstnanci,“ popisuje analytik Deloitte Václav Franče. Český trh práce je podle něho vyčerpaný a zaměstnanci ze zahraničí nepřicházejí v dostatečném počtu. Firmy si tak navzájem přeplácejí a přetahují zaměstnance, což prudce zvyšuje mzdové náklady. To je pro řadu podniků problém. Hlavně pro ty, které pracují s nízkou přidanou hodnotou, a tedy i nízkými maržemi.
„Řada z nich si podstatné zvýšení mezd nemůže nákladově dovolit, a tak se začínají připravovat, že se bez zaměstnanců budou muset obejít,“ říká Alžběta Honsová, marketingová manažerka personální společnosti Randstad. „Výrobu přesouvají jinam, přestávají přijímat nové zakázky a omezují produkci. Stále více také začínají investovat do automatizace a robotizace,“ dodává.
Zefektivňování výroby
Nejhorší je podle ní situace ve výrobě a logistice. Hlavně nyní před Vánoci dopravci potřebují řidiče a musejí je nalákat na odpovídající odměny. Jinak by vánoční sezonu, kterou již mají nasmlouvanou, nezvládly. Nedostatek lidí označily jako zásadní problém pro další investice téměř všechny české firmy s více než 400 zaměstnanci, které v letošním průzkumu oslovila Evropská investiční banka. Firmy to tlačí k zefektivňování výroby a k investicím do automatizace.
Nedostatek lidí označily jako zásadní problém pro další investice téměř všechny české firmy s více než 400 zaměstnanci, které v letošním průzkumu oslovila Evropská investiční banka. Firmy to tlačí k zefektivňování výroby a k investicím do automatizace.
Podle studie poradenské společnosti PwC jsou čeští zaměstnanci automatizací jedni z nejvíce ohrožených na světě. Nahradit stroji půjde zhruba 40 procent pracovních míst. Dopady mají být znát už za deset let. Rychlý růst mezd a nízká nezaměstnanost investice do těchto technologií urychlují. Jak je to nyní v Česku s hledáním zaměstnanců, je vidět na příkladu Škody Auto a rozšířeného závodu v Kvasinách.
Ukázalo se, že potřebné množství lidí, kteří by splnili požadavky, v Česku není. Škoda tak byla nucena jak slevovat z původních nároků, tak ve velkém hledat pracovníky v zahraničí. Celkem jich nyní v průmyslové zóně v Kvasinách pracují zhruba tři tisíce. Nejde přitom jen o samotnou Škodu, za tou přišli i její dodavatelé a ti také potřebovali pracovníky, aby mohli vyrábět.
Místním lidem ale tisíce nových pracovních míst moc radosti neudělaly. Stěžovali si na raketový růst nájmů, dopravní problémy kvůli dojíždějícím (řada pracovníků denně přijíždí z Polska), a především na potíže s cizinci. Bez nich by ale automobilka výrobu populárních modelů SUV nestíhala. A podobně na tom je i řada dalších firem.
Nedostatek cizinců
Před čtyřmi lety pracovalo v Česku 260 tisíc cizinců, nyní je to už více než dvojnásobek. A stále to nestačí. Například kvóty pro kvalifikované pracovníky, nejčastěji z Ukrajiny, jsou rychle vyčerpané. Situace je taková, že české podniky jsou ochotné na cizince čekat i měsíce a do jejich náboru investovat i sto tisíc korun. Vzniká tak atraktivní byznys pro personální agentury, které cizince dokáží zajistit.
Před čtyřmi lety pracovalo v Česku 260 tisíc cizinců, nyní je to už více než dvojnásobek. A stále to nestačí.
Škoda Auto, která by mohla v Česku expandovat, už místo pro svou další velkou investici hledá v zahraničí. Dozorčí rada firmy o nové výrobní lokalitě jednala v pátek 9. listopadu, do Mladé Boleslavi na ni přijel i šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess, který o nové lokalitě mluvil i se škodováckými odboráři. O týden později pak navázala také dozorčí rada koncernu.
Chce to totálně změnit strukturu, jinak jsme v hájiNa 1500 lidí v osmi závodech po Česku živí největší tuzemský výrobce betonových stavebních prvků pro venkovní a zahradní architekturu firma Best. Z toho je 500 kmenových zaměstnanců a zbytek většinou najatí řidiči kamionů. Best přibírá nové lidi, ale stále je to málo. „Situace na trhu práce je zoufalá,“ říká majitel Bestu Tomáš Březina. LIDOVÉ NOVINY: Týká se problém s nedostatkem pracovních sil i Bestu? BŘEZINA: Je to strašný problém, který se týká všech. I nás. Lidi nejsou. Jednak fyzicky chybějí, jednak to má obecnější dopad. Otevřete televizi, noviny, zajdete na jakoukoliv konferenci, skoro bych řekl, že stačí otevřít i lednici a vypadne na vás debata o nedostatku lidí. A to vytváří určitou atmosféru o personálním stavu v České republice. Když to všichni od rána do večera poslouchají, i největší povaleči mají pocit, že jsou dnes ceněnými zaměstnanci. Takže je to dvojí problém. Lidi fyzicky chybějí a pak to mění přístup k práci, tlak na vyšší mzdy a ocenění lidí, častější změnu zaměstnavatelů. Zcela to změnilo pohled na trh práce. LIDOVÉ NOVINY: Jaký máte recept na řešení? Pomůže, pokud Česko přijme vyšší počty dělníků z Ukrajiny a dalších zemí? BŘEZINA: Samozřejmě. Z mého pohledu existují pouze dva možné recepty. První, rychlý a nutný, je to, co říkáte. Oni se už ti dělníci sem valí sami. Přes Polsko a podobně. Tahle republika přitom nepotřebuje stovky nebo jednotky tisíc nových lidí. Potřebuje 200 i třeba 400 tisíc lidí, kteří by přišli a vytvořili tady standardní zaměstnanecký stav. LIDOVÉ NOVINY: A druhý recept? BŘEZINA: Týká se toho, že tahle republika potřebuje totální restrukturalizaci. Máme tolik úředníků, tolik státních zaměstnanců, tolik dávkařů a já nevím koho všeho dalšího, že kdybychom se dostali na standardní úroveň nějakými normálními opatřeními, zjistíme, že potřebných nějakých 400 tisíc lidí by na trhu práce normálně bylo. Nevím, jestli si to odpovědní lidé uvědomují a mlčí, protože by je už nikdo nezvolil, nebo si to vůbec neuvědomují. Stačí ale jen pročíst oficiální tabulky statistického úřadu, různých ekonomických institucí. Na to všechno, když se podíváte s hlubokou znalostí a chápete to, a vidíte pak, jaký je skutečně stav u nás, chce se vám emigrovat. LIDOVÉ NOVINY: Co když ta, jak říkáte, restrukturalizace republiky nenastane? BŘEZINA: Tak jsme v háji. Budeme si dál vyprávět a psát statistiky, na které nikdo nehledí. Budeme dál zažívat, že stavební povolení umějí rychleji vyřídit v Bagdádu, což mne vyděsilo, když jsem to zjistil. Já myslel, že tam se donedávna skoro ani nestavělo. Ale opak je pravdou. Stavební povolení vám dají v Bagdádu dřív a rychleji než v Praze. Ale to celé je běh na dlouhou trať. Jestli to vůbec někdo chce u nás řešit. Miroslav Petr |