Ve spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest připravila redakce několik rad a tipů, jak se vypořádat se situací, když dárek má vadu.
Vadné zboží je pochopitelně třeba reklamovat, a to u prodejce, u kterého bylo zakoupeno. Pokud se s reklamací budete chtít vypořádat sami, neobejdete se bez účtenky nebo přímé pomoci toho, od koho jste dárek dostali.
Stačí plná moc
Záruka či odpovědnost za vady je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím.
„Právo uplatňovat reklamaci má výlučně dárce. V praxi většinou nikdo neověřuje totožnost osoby, která věc reklamuje, pokud přinese všechny doklady. Často to ověřit ani nejde. Jinak je tomu ale u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
Zmatkům kolem reklamace lze předejít i tím, že dárce písemně postoupí obdarovanému právo reklamovat - například ve znění: „Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“. Případně může napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady: „Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše související s konkrétní reklamací věci a přijímal případná plnění…“.
„Může se stát, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatní, ale peníze za neopravitelný výrobek přijdou na účet dárce, ze kterého bylo zboží placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením od kupujícího," doplnil Zelený.
Reklamace se vztahuje i na zboží z výprodeje
Pokud dárek pořídíte ve výprodeji či v akci a následně zjistíte, že má vadu, můžete ho reklamovat za stejných podmínek, jako kdyby bylo zakoupenou z běžného nezlevněného sortimentu. Zlevněné zboží se od toho nezlevněného má totiž lišit pouze cenou.
Výprodej nikdy nesmí zhoršit služby poskytnuté zákazníkovi ani omezit jeho zákonná práva, a to včetně možnosti reklamovat vady zboží. Řešení případných problémů má být stejné jako kdykoli jindy.
„Výjimkou je pouze situace, kdy si ve slevě vědomě kupujete vadné, kazové či poškozené zboží. To musí být zlevněno a je logické, že vada, pro kterou zákazník dostal slevu a věděl o ní od začátku, není reklamovatelná. Koupíte-li například bundu se špatným zipem s tím, že zip vyměníte sami, nemůžete za měsíc přijít zpět a bundu pro tuto vadu reklamovat,“ upozornil Zelený.
S propadlým voucherem máte smůlu
Pokud jste dostali k Vánocům poukaz či voucher na zboží či nějakou službu, pohlídejte si jeho platnost. Když totiž propásnete datum na něm uvedené, není povinností prodejce vám cokoliv z voucheru poskytnout a poukázka vám tedy propadne.
Ačkoliv to vypadá nefér, už v minulosti rozhodl Nejvyšší soud ČR ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtům. Je jen na zákazníkovi, jestli ho sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.