Jdi na obsah Jdi na menu

Češi přišli na způsob, jak odhalit padělky. Chtějí prorazit

17. 4. 2016

Ilustrační foto

 
Aplikace nazvaná Authentizer dokáže během pár vteřin odhalit padělané zboží. Vymysleli ji vývojáři z české firmy TelPro. Originalitu produktu mají zaručit speciální samolepky na libovolném místě tak, aby je zákazník nepřehlédl. Za ně si ale výrobce připlatí. Firma chce proniknout i do světa, úspěch ale zatím nemá jistý ani v Česku.

Praha – Lidé by se mohli ještě před nákupem dozvědět, jestli zboží není padělané. Pomoci by jim mohla sofwarová aplikace nazvaná Authentizer, která dokáže během pár vteřin odhalit padělané zboží. Vymysleli ji vývojáři z české firmy TelPro, podle nichž jde o unikátní řešení.

Kvalitu a originalitu produktu mají zaručit speciální samolepky na libovolném místě tak, aby je zákazník nepřehlédl. "Všechny výrobky označené touto samolepkou pak mají viditelný QR kód. Naskenováním se spotřebitel dostane do našeho systému, který výrobek zkontroluje. Ihned se mu ukáže informace, odkud je daný výrobek a jestli není padělaný," vysvětluje obchodní ředitel společnosti TelPro Petr Kulhánek.

Po zakoupení výrobkupak může spotřebitel ještě setřít ochrannou vrstvu na samolepce a dostat se k druhému kontrolnímu kódu, který pravost výrobku potvrdí stoprocentně. Při odhalení falšovaného či neautorizovaného zboží pak systém okamžitě výrobek nahlásí příslušným úřadům.

V padělaných špercích jsou nebezpečné kovy, varuje úřad

Firmu pak vývoj stál osm milion korun. Zájem by mohly mít zejména textilní firmy, likérky a výrobci hraček, kteří se s padělky svých zboží setkávají nejčastěji.

"Systém používáme od března tohoto roku. Umístění bezpečnostních nálepek je jednoduché a nikterak nezatěžuje samotnou výrobu," popisuje Klára Ledajaksová z lihovaru Ponětice, který aplikaci začal používat jako první.

Na vývoji softwaru se se pak podíleli přímo zaměstnanci TelPro. Vedení společnosti si pak svůj systém nechalo zaregistrovat a opatřit ochranou známkou. "V současné době chceme oslovit české firmy, výhledově pak chceme zamířit do okolních zemí a pak do EU," dodává Kulhánek.

Výrobce si připlatí

Cena ochranné známky pro výrobce se odvíjí od množství výrobků. Maximální cena jedné samolepky nepřesáhne 10 korun, slibuje firma.

Větší hráči na trhuse však k nové novince staví spíše skepticky. "Naše produkty naštěstí nejsou předměty falšování, proto žádné prvky, které by zvýšily autenticitu výrobků nepoužíváme. V tomto plně důvěřujeme státu a státním orgánům,"  říká mluvčí firmy Rudolf Jelínek Miroslav Motyčka.

Dálniční známky změní podobu. Budou mít jiné barvy i tvary

Už teď mají navíc zákazníci možnost zkontrolovat si alkohol prostřednictvím QR kódu na kolku. Tato kontrola však není stoprocentní. V případech, kdy se zfalšuje celý kolek, tak pak tato kontrola postrádá smysl. To se stalo například v případě methanolové aféry na podzim roku 2012. Na otravu tehdy zahynulo 47 lidí. Stát se proto snaží lepé kontrolovat distribuci alkoholu.

Nejvíce padělané zboží? Textil

Aplikace by tak mohla pomoci hlavně výrobcům textilu nebo dětských hraček. Právě u textilu se český spotřebitel setká s podělkem nejčastěji. Textil tvoří více jak 50 procent ze všech zajištěných padělků, které kontroloři České obchodní inspekce zajistili.

"Stále trvá zájem spotřebitelů o padělky známých značek a to zejména v příhraniční oblasti s Německem," komentuje výsledky kontrol mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Ten dodává, že nabídka padělků roste i na internetu, kde je navíc postih prodávajícího mnohem složitější.

autor: David Kohout