Jízda po Rhétské dráze je nejen zážitkem z pohledu zvídavého turisty, ale také z pohledu technického nadšence. Berninská i Albulská dráha, které jsou součástí Rhétských drah, mají úzký rozchod (1000 mm), jsou elektrifikované a jde také o adhezní tratě, tedy vlaky tu překonávají strmá stoupání, a to až 70 promile bez pomoci zubů. Pro zážitkovou jízdu Švýcarskem si můžete vybrat z několika vlaků. Těmi ikonickými jsou Ledovcový expres a Bernina expres.
Rhétská dráha v kostce: |
Trasa Ledovcového expresu vede ze Svatého Mořice, přes Davos, Chur, Andermatt, Brig až do Zermattu a jde o nejslavnější panoramatickou železnici, přičemž Ledovcový expres je vyhlášený jako „nejpomalejší rychlík“ světa. Rychlostí 40 km/h se tak projíždíte po „nedrncavých kolejí“ v panoramatických vagonech s okny místo stropu, takže můžete pohodlně sledovat majestátný Matterhorn nebo Rýnskou soutěsku u tříchodového menu. Za 120 eur si můžete objednat jízdenku ze Svatého Mořice do Zermattu s místenkou v druhé třídě a s „polopenzí“ co se jídla týče.
Druhým slavným vlakem na této trati je Bernina Expres, který vás sveze od švýcarských ledovců až italským palmám, neboť startuje z Churu a končí v italském Tiranu, odkud na vlak navazuje autobus rovnou na pláž do Lugana. Jednou z největších atrakcí na této trati je unikátní kruhový viadukt Bruscio nebo stoletý kamenný viadukt u Filisur. Výlet vlakem si můžete buď rozdělit nebo ve vybraných stanicích vystoupit, projít si tamní přírodní či kulturní zajímavosti a pokračovat v jízdě vlakem dál. Ceny balíčků najdete na www.berninaexpress.ch.
My se po Rhétské dráze vydali nostalgickým vlakem z Davosu do Filisur, jehož souprava se skládá z historické lokomotivy Krokodýl, stoletých vagonů 1. a 2. třídy a otevřeného vagonu, který ocení hlavně fotografové. Vlak vyjíždí z Davosu 2x denně a v rámci pobytové karty je jízda vlakem zdarma. (Pobytovou kartu získáte při ubytování).