V Česku se stal Jozef Kabaň doslova hrdinou. Vozům Škoda dal zcela novou tvář, která automobilku jasně identifikuje a odlišuje od ostatních. Autům, která byla mnohými považována za obyčejná (byť se na nich podíleli také velmi významní designéři), dodal špičkový design, který přitom díky využití chytrých řešení a zajímavých detailů není drahý.
U BMW je jeho role trochu jiná. Zatímco u Škody vlastně vybudoval jakýsi základ kompletního designového jazyka značky, mnichovská automobilka si ho buduje už po dlouhá desetiletí sama a každý nový model navazuje na delší a delší tradici vozů s typickými „ledvinkami“ na masce chladiče. Pro Kabaně je to dvojnásobná změna: v podstatě poprvé ve své vrcholné kariéře opustil domácké prostředí koncernu Volkswagen a vydal se do vlastně zcela neznámých vod.
A aby to nebylo jednoduché, tak kromě toho, že u BMW ctí tradici, je to také jedna z nejpokrokovějších značek světa, která intenzivně investuje do elektromobility, autonomního řízení a dalších moderních trendů. Škoda vlastně z tohoto pohledu byla konzervativnější. S Jozefem Kabaněm Index LN hovořil na nedávno proběhlém autosalonu v Paříži, který mimo jiné ukázal, jakým směrem se bude ubírat svět individuální mobility. Bylo to shodou okolností rok po jeho nástupu k BMW.
LIDOVÉ NOVINY: Máte za sebou 365 dní u BMW. Jaké byly?
KABAŇ: Je to skoro na den přesně, 3. nebo 4. října jsem začínal... Pestré, velmi pestré. Musím ale říci, že to není z hlediska změny z místa na místo nic nestandardního. Já už jsem těch změn měl pár za sebou, takže jsem tak trochu věděl, do čeho jdu. Ale samozřejmě to krásné na změně je, že je to trošku jiné, než člověk očekával. A proto říkám: velmi pestré.
LIDOVÉ NOVINY: Vašich kariérních změn bylo dost, ale vždy byly v rámci jednoho týmu. Tohle bylo něco nového. Co jste po nástupu do BMW udělal jako první věc?
Já už jsem těch změn měl pár za sebou, takže jsem tak trochu věděl, do čeho jdu. Ale samozřejmě to krásné na změně je, že je to trošku jiné, než člověk očekával. A proto říkám: velmi pestré.
KABAŇ: Potkal jsem se s týmem lidí a postupně je všechny obešel, abychom se poznali. Prohlédl jsem si všechna auta, vše, co bylo do té doby udělané, s týmem jsme si dali dohromady spoustu termínů. Začátek je asi takový, že člověk první měsíce víceméně nabírá informace a nějakým způsobem si je třídí a ukládá k tomu, s čím sám přichází.
LIDOVÉ NOVINY: Překvapilo vás v novém působišti něco?
KABAŇ: Až tak velké překvapení tam nebylo. Samozřejmě BMW nepatřilo mezi značky, kde bych znal hodně lidí. Je to pro mě zajímavá zkušenost a velké překvapení tam nebylo. Je nádherné vidět, jakými technologiemi a jakými věcmi se zabývá BMW. Ale každá značka má nějaké svoje.
LIDOVÉ NOVINY: Když přijdete jako nový šéfdesignér, po jaké době dokážete něco ovlivnit a v praxi změnit na autě? Říká se, že vývoj auta trvá šest let. Dá se ta doba zkrátit? Co třeba nové BMW řady 3, které jste představili zde v Paříži – je v něm už nějaký váš vklad?
KABAŇ: To jedině, že bych si v něm něco zapomněl (smích). Samozřejmě že ne. To auto už bylo v době mého nástupu dávno mimo dosah, vývoj už se jen dokončoval. Vliv na produkty začíná samozřejmě už na začátku, ale projeví se až v průběhu času. Rozdělit to můžeme na dvě větve pohledu na věc. Na vliv, kdy jen něco doplňujete nebo jemně dolaďujete, anebo vliv na produkt od začátku. Ten od začátku samozřejmě trvá pár let, než bude viditelný. A běžný vliv na vývojové nebo detailní věci se odrazí také až v průběhu. Trvá to zhruba dva roky a více.
LIDOVÉ NOVINY: BMW je klasická značka a stále klade velký důraz na radost z řízení vozu. Jak moc si to rozumí s rozvojem elektromobility a autonomního řízení?
BMW je milované kvůli řízení, milované kvůli technologiím a myslím, že BMW a technologie patří k sobě a není tomu jinak ani v případě autonomního řízení.
KABAŇ: Myslím, že fantasticky. BMW je milované kvůli řízení, milované kvůli technologiím a myslím, že BMW a technologie patří k sobě a není tomu jinak ani v případě autonomního řízení. Domnívám se, že tyto změny obohatí obě strany – značku a samozřejmě také zákazníka. Myslím, že kombinace těchto faktorů způsobí, že to, jak nás auta dokázala do dnešní doby nadchnout, se v budoucnu trochu změní. Současné nadšení je jen menší část toho, co se ještě o autech dozvíme a co nás na nich bude přitahovat.
LIDOVÉ NOVINY: Jak vlastně probíhá zasvěcení nového designéra do značky BMW? To ho provedete muzeem a ukážete mu, z čeho všeho značka vychází? Máte nějaký speciální úvod?
KABAŇ: Je to kombinace různých rozhovorů, různých událostí, kterými člověk prochází, a ano, i ta historie je v tom zapojená. Ale je to spíš kombinace diskusí a různých analýz, se kterými je člověk konfrontovaný a s nimiž se nějakým způsobem setká. Když přijde nový designér, ať už šéf, nebo řadový, nemění se celý tým. Takže je tu značná setrvačnost. A v případě nového šéfa je pak otázka, co s tím dokáže udělat, do jaké míry dokáže dosavadní směřování týmu ovlivňovat.
LIDOVÉ NOVINY: Čím můžete směřování ovlivnit – vlastními kreativními návrhy?
KABAŇ: Není to až tak o kreativitě jako spíš o pohledech, o záměru, a hlavně o cíli, ke kterému by se chtěla dotyčná skupina dostat. Všechno je ale propojené, je to velmi komplexní záležitost a pro takovou automobilku, jako je BMW, je to velmi citlivá záležitost. Takže ano, změny budou, ale nastanou, ať přišel Kabaň, nebo ne. Je to součást našeho života a základní kámen úspěchu pro jakoukoli firmu, jakýkoli produkt, nebo dokonce i život. Změny tedy budou a samozřejmě doufám, že budou dostatečně ovlivňované mnou. Ale není to to nejnutnější. Důležité je, aby výsledky byly správné.
LIDOVÉ NOVINY: A co byste si představoval, že změníte? Větší ledvinky? Žádné ledvinky?
KABAŇ: Představ je mnoho a vycházejí z toho, že se nacházíme v době průlomu autonomního řízení a nástupu různých nových technologií. Možností a šancí je tam mnoho. Samozřejmě mě zajímá, aby produkty v budoucnosti i nadále nějakým způsobem kombinovaly zážitek estetický se zážitkem z pohybu. Ale zároveň možná aby byly i jakýmsi uklidňujícím bodem. Místem, kde člověk najde svůj klid, kde najde možná i svůj ztracený čas. Auto má strašně moc možností, kde paradoxně v tom pohybujícím se tělese možná člověk najde víc klidu než v zabetonovaném stabilním nepohybujícím se domě.
LIDOVÉ NOVINY: Na veletrhu máte premiérově asi nejdůležitější model značky – řady 3. Možná ne co do prodejů nebo výdělku, ale čistě do filozofie BMW. Jak je pro vás složité vůz prezentovat, když jste přišel už k hotovému? A co se vám na něm nejvíc líbí?
Každý šéfdesignér – a nejen šéfdesignér, ale každý, kdo změnil nějakým způsobem svou profesi – musí po určitou dobu, než se jeho práce dostane do úrovně, aby ji mohl opravdu prezentovat, v podstatě stát za dosavadním výsledkem. Nejde až tak o to, co si myslím já, ale o to, že i já reprezentuji tým lidí, který tam dál funguje a dal do toho výrobku všechno. A myslím, že je to na tom autě vidět.
KABAŇ: Trojková řada je jedním ze základních kamenů BMW a je už od roku 1975 víceméně ikonou značky. A tentokrát v sedmé generaci jsou očekávání stejná jako doposud. Jak už bylo na tiskové konferenci řečeno, to nejúspěšnější prémiové auto vůbec. BMW řady 3 představuje z hlediska proporcí kombinaci limuzíny se sportem, má zároveň i dynamické vlastnosti. Co se týče příchodu tohoto vozu z mého pohledu, je to samozřejmě velký moment. Ale prezentovat produkt, který není mnou ovlivněný, pro mě vlastně není nic nového. V tomto světě je to úplně běžná věc. Každý šéfdesignér – a nejen šéfdesignér, ale každý, kdo změnil nějakým způsobem svou profesi – musí po určitou dobu, než se jeho práce dostane do úrovně, aby ji mohl opravdu prezentovat, v podstatě stát za dosavadním výsledkem. Nejde až tak o to, co si myslím já, ale o to, že i já reprezentuji tým lidí, který tam dál funguje a dal do toho výrobku všechno. A myslím, že je to na tom autě vidět. Vyzařuje suverénnost, má fantastickou kombinaci perfektních proporcí a čistých tvarů, a pokud se podíváme i na čistotu interiéru a způsob, jakým jsou integrované například digitální displeje, jakým způsobem je vyčištěný i celý prostor okolo řidiče, na preciznost prošití kůže, tak mohu říci, že to není nepříjemný pocit u něj stát. Naopak, je to dobrá práce.
LIDOVÉ NOVINY: Tady na druhém konci výstaviště stojí automobily, které vycházejí z předchozích generací BMW. Vietnamská automobilka, na zelené louce postavený projekt, italský design… Co na to říkáte? Podařilo se jim design původních aut přetvořit dobrým směrem?
KABAŇ: Ještě jsem je neviděl. Ale všeobecně si myslím, že svět je dostatečně velký na to, aby každý měl svůj prostor, a každý má právo hledat odpověď stylem, jaký pokládá za důležitý. Naším o mnoho důležitějším úkolem je soustředit se na naše cíle, naše sny, a hlavně na naše zákazníky. A co se toho týká, máme dostatečně mnoho možností nějakým způsobem investovat čas lépe.
LIDOVÉ NOVINY: BMW je BMW, protože je své. Je německé, a zároveň je to globálně působící automobilka. Jak moc globální zákazník a globální přístup vstupuje do designu? Jak moc se snažíte uspokojit všechny národnosti od Číňanů přes Indy po Američany? Anebo je to spíš strategie jít si vlastní cestou a lidé budou chtít BMW, protože je to BMW?
Chceme být úspěšní a chceme poslouchat i zákazníky a záleží nám na tom. Takže i v BMW existuje mnoho možností, jakým způsobem dochází k tomuto kontaktu a jakým způsobem dochází k výměnám plánů, snů, co se týká budoucnosti.
KABAŇ: Kombinace obojího. Myslím si, že jít jen svou cestou a nevnímat svět je asi ne úplně šťastné; pokud tedy člověk nehledá na konci neúspěch. Ale v tomto případě samozřejmě chceme být úspěšní a chceme poslouchat i zákazníky a záleží nám na tom. Takže i v BMW existuje mnoho možností, jakým způsobem dochází k tomuto kontaktu a jakým způsobem dochází k výměnám plánů, snů, co se týká budoucnosti. Ale samozřejmě i v tomto prostoru si chceme nadále zachovat svoji pozici a chceme zachovávat genetiku značky. Myslím, že zákazníci opravdu hledají to BMW, ale zároveň chtějí i něco svého. A ta kombinace, i co se týká budoucnosti, bude myslím hrát velmi velkou roli, a kdo ji zvládne lépe, bude úspěšnější. Myslím, že úspěšná značka musí mít svoji tvář, ale zároveň i zákazník musí být schopný najít v tom autě sám sebe. Pokud se tyto dvě věci nesetkají, asi nelze dosáhnout bodu, který obě dvě strany hledají.
LIDOVÉ NOVINY: Ve svém předchozím působišti jste pracoval s tématem křišťálu. Je pro něco takového u BMW prostor?
KABAŇ: Určitě ano, ale ještě nemáme co ukázat. Těch věcí je mnoho, ale je brzy o konkrétních prvcích hovořit. Křišťál vycházel velmi pragmaticky z toho, že člověk hledal právě to propojení s kulturou. Myslím si, že pokud se vám podaří najít správné propojení, tak je to něco mnohem nadčasovějšího než nějaká linka či detail.
Jozef KabaňSlovenský designér zasvětil většinu své kariéry koncernu Volkswagen. Již při studiích v Bratislavě tam nastoupil coby dvacetiletý elév na stáž, aby se tam o čtyři roky později, po získání titulu Master of Arts na londýnské Royal College of Arts, vrátil, aby dal tvář malému Seatu Arosa, sourozenci VW Lupo. Pak si v podstatě splnil sen mnoha kluků, kteří o kariéře automobilového designéra sní: stal se součástí týmu, který navrhoval (tehdy) nejrychlejší auto planety, Bugatti Veyron. Ve třiceti letech si vyzkoušel, jaké je to pracovat u Audi, a o pět let později nastoupil na pozici šéfa designu Škody. Automobilce dal novou a zcela jasnou tvář s vyváženými proporcemi a charakteristickými prvky, které byly často dávány za příklad současné automobilové elegance, což doposud nebylo pro automobilku vyrábějící především dostupná auta úplně obvyklé. Zkraje roku 2017 oznámil svůj odchod k BMW. Stalo se tak paradoxně v době, kdy veřejnost trochu nelibě reagovala na jeho facelift Škody Octavia s dvojitými světlomety. To BMW má s kontroverzním přijetím designu bohaté zkušeností třeba díky osobě někdejšího šéfdesignéra Chrise Bangla. Kabaň tu dostane více prostoru k rozletu díky špičkové technice, zároveň se ale musí držet i tradic, které značka reprezentuje. |