Jdi na obsah Jdi na menu

Pokutu nového majitele vozu platí ten původní. Autobazar zažaluje stát

26. 3. 2016
Lidé, kteří prodávají automobil, by měli dbát na to, aby si jej nový majitel co nejdříve zaregistroval. Jinak se jim může stát, že dostanou pokutu za přestupek, který nespáchali. Na mezeru v zákoně už doplatily autobazary i jednotlivci, upozornila MF DNES.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: archiv MF DNESMAFRA

Autobazar Auto ESA ve středu neuspěl s odvoláním a musí platit pokutu za špatné parkování svého zákazníka v Liberci. Ten v době přestupku ještě neměl auto zaregistrované, jako majitel byl proto nadále veden autobazar. Podobné případy firma zaznamenala i v Praze či Plzni.

„Evidujeme pět takových případů. Zákon je v této věci příliš tvrdý,“ řekl deníku ředitel strategického rozvoje Auto ESA Pavel Foltýn. Autobazar se podle svého právníka, poslance ČSSD Stanislava Humla, hodlá proti pokutám, které dosahují až 2,5 tisíce korun, bránit u soudu. Na registraci je podle zákona deset dnů.

Tyto případy, se kterými má zkušenost například i autobazar AAA, se začaly objevovat od loňského července, kdy se zrušily takzvané polopřevody. Ty znamenaly, že do té doby autobazary vozy papírově nevlastnily. Už před několika lety se navíc dostalo do zákona pravidlo objektivní odpovědnosti, které mělo při dopravních přestupcích zamezit výmluvám na osobu blízkou.

Lze posoudit, kdo vůz řídil, míní ministerstvo dopravy

Kromě autobazarů se s problémem potýkají i jednotlivci, kteří prodávají své auto. „V praxi je bez přiznání řidiče obtížné cokoli dokázat. Doporučuji vlastníkům nevydat vozidlo a doklady k němu, dokud není dokončen zápis,“ řekl MF DNES vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.

Podle ministerstva dopravy je to však jen drobná potíž ve srovnání s dřívějšími zákony. „Než jsme novelou zákona odstranili takzvané polopřevody, nebyl správný vlastník vozidla uveden v registru třeba celé roky, což přinášelo řádově úplně jiný rozměr problémů,“ řekl deníku mluvčí resortu Tomáš Neřold.

Úřady by podle něj měly zhodnotit, kdo doopravdy řídil. „Lze posoudit, kdo vozidlo provozoval v době přestupku, a přihlédnout k tomu, že se věc odehrála v desetidenní lhůtě, kterou lidé mají na přepsání auta,“ dodal Neřold.

 
Autor:

---

Komentáře a názory:

"Doporučuji vlastníkům nevydat vozidlo a doklady k němu, dokud není dokončen zápis,“ řekl MF DNES vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský."

Doufám, že až si tento pán přečte jakou hloupost vyřkl, tak si dá pár facek. Vlastníkům nevydat vozidlo. Když jsou vlastníci, tak si mohou se svým majetkem nakládat jak chtějí. Klidně ho hodit ten den ze skály. A protože dané vozidlo dle smlouvy vlastní, tak za něj i odpovídají. Tudíž pokuty musí jít na jejich triko. A je přeci jedno, co je v registru.

Pokud s tím má stát problém, tak ať udělá online přeregistrace s tím, že do 10 dní je nový vlastník povinen přinést na úřad TP a OTP na doplnění záznamů.

Jiří Zýka

---

Tohle je jen jeden z důsledků neschopnosti státu nalézt a usvědčit viníka něčeho, kdy tedy z pohodlnosti trestá "podle papírů". Naprostá zvrácenost práva, podobná nacistickému: Nenašli jsme partyzána, tak vystřílíme celou vesnici.

Ivan Bubla

---

Autorem toho "automatického pokutování provozovatele" je jistý Stanislav Huml... Čirou náhodou jde teď žalovat stát za to, že postupuje dle §, který sám vymyslel, ale nedomyslel. Vítejte v zemi, kde § vymýšlejí bývalí příslušníci dopravní policie SNB.

Zajímavé, že tuto drobnost autor článku jaksi nezmínil, i když přímo volá po zveřejnění...

Tomáš Havetta

---

Přenášení zodpovědnosti na nevinného je v našem právním Kocourkově už celkem standardem. Pokud nezačnou spravedlivě postihovat viníky, tak se budou jednou divit, že lidi vezmou právo do svých rukou.

Michal Jaroš

---

Pracoval jsem ve firmě, která prodávala nákladní auta. Samozřejmě tam bylo i pár tzv. půjčovacích aut. Delší oprava, havárie, .... , tak si prostě za určitý poplatek, nebo zdarma půjčili náhradní auto. A třeba v Německu neřešili majitele vozidla, provozovatele, řidiče, který nezaplatil pokutu. Prostě vozidlo z tímto VIN má nezaplacenou pokutu a pokud nebude pokuta zaplacena, vozidlo dál nejede.

Jiří Dvořák

---

Zákon v tomto ohledu není tvrdý ale debilní.

Dalibor Bartoš