Autobazar Auto ESA ve středu neuspěl s odvoláním a musí platit pokutu za špatné parkování svého zákazníka v Liberci. Ten v době přestupku ještě neměl auto zaregistrované, jako majitel byl proto nadále veden autobazar. Podobné případy firma zaznamenala i v Praze či Plzni.
„Evidujeme pět takových případů. Zákon je v této věci příliš tvrdý,“ řekl deníku ředitel strategického rozvoje Auto ESA Pavel Foltýn. Autobazar se podle svého právníka, poslance ČSSD Stanislava Humla, hodlá proti pokutám, které dosahují až 2,5 tisíce korun, bránit u soudu. Na registraci je podle zákona deset dnů.
Tyto případy, se kterými má zkušenost například i autobazar AAA, se začaly objevovat od loňského července, kdy se zrušily takzvané polopřevody. Ty znamenaly, že do té doby autobazary vozy papírově nevlastnily. Už před několika lety se navíc dostalo do zákona pravidlo objektivní odpovědnosti, které mělo při dopravních přestupcích zamezit výmluvám na osobu blízkou.
Lze posoudit, kdo vůz řídil, míní ministerstvo dopravy
Kromě autobazarů se s problémem potýkají i jednotlivci, kteří prodávají své auto. „V praxi je bez přiznání řidiče obtížné cokoli dokázat. Doporučuji vlastníkům nevydat vozidlo a doklady k němu, dokud není dokončen zápis,“ řekl MF DNES vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu Pavel Rychetský.
Podle ministerstva dopravy je to však jen drobná potíž ve srovnání s dřívějšími zákony. „Než jsme novelou zákona odstranili takzvané polopřevody, nebyl správný vlastník vozidla uveden v registru třeba celé roky, což přinášelo řádově úplně jiný rozměr problémů,“ řekl deníku mluvčí resortu Tomáš Neřold.
Úřady by podle něj měly zhodnotit, kdo doopravdy řídil. „Lze posoudit, kdo vozidlo provozoval v době přestupku, a přihlédnout k tomu, že se věc odehrála v desetidenní lhůtě, kterou lidé mají na přepsání auta,“ dodal Neřold.