Po desetiletí rozvoje, často prostřednictvím koupě zahraniční technologie a know-how nebo prostřednictvím takzvaného benchmarkingu, tedy systematického měření a porovnávání vlastní a zahraniční technologie, mají čínští výrobci aut větší ambice - prodávat na hlavních západních trzích.
Zlepšení designu aut, technologie a marketingu pomohlo automobilkám jako Geely, GAC Motor a Great Wall Motor získat větší podíl na domácím automobilovém trhu, který je největší na světě.
Čína se dere na pozici technologického lídra autoprůmysluČína se stala největším podporovatelem elektrických aut na světě a transformuje tím automobilový průmysl od Detroitu až po Jokohamu. Vláda pumpuje obrovské množství peněz do naplnění vize Číny jakožto vládce technologií zítřka. Čtěte více |
To jim dává i lepší šance na přežití na trzích v Evropě a v USA, kde panuje silná konkurence, poznamenala agentura Reuters. Čínské automobilky dnes začínají prezentovat svou sílu, na autosalonu ve Frankfurtu na podzim loňského roku přijely prezentovat své produkty hlavně proto, aby se o nich mluvilo a ukázaly se vedle zavedených světových výrobců (více čtěte zde).
Kdysi vzdálený cíl získat podíl v některé ze západních bašt by se tak mohlo brzy podařit naplnit. Například čínská automobilka Geely, která vlastní Volvo Cars a Lotus a která vyrábí černé londýnské vozy taxi, má v plánu začít prodávat svá auta v Evropě v roce 2019, v USA pak o rok později.
Průkopníkem v této snaze má být její značka Lynk & Co, kterou Geely zřídila ve Švédsku spolu s firmou Volvo. Geely na západě plánuje prodej pouze takzvaných zelených aut, tedy konvenčních hybridů, hybridů dobíjených ze zásuvky a plně elektrických aut.
Primárně chce prodávat auta ve svých vlastních obchodech a přes internet. Této formě dává přednost před tradiční formou prodeje prostřednictvím franšízových prodejců. Mohla by také nabízet auta k pronájmu prostřednictvím modelu předplatného podobného tomu, jaký mají Netflix a Spotify.
Čína na nákupech
Čína zahájila program obřích investic po celém světě a pracuje na propojení Číny s Euroasií, které má Pekingu zároveň umožnit hrát větší roli v regionu i na globálním poli. Program zahájený v roce 2013 nese název Jeden pás, jedna cesta (oficiálně One Belt, One Road neboli OBOR) a jeho cílem je vytvoření hlavního námořního uzlu s novými přístavy a pozemního uzlu, který počítá s výstavbou silnic i železnic.
Čínské automobilky skupují zavedené světové značky už přes deset let. Vláda je k nákupům aktivně pobízí.
Právě Geely Holding Group těsně před koncem uplynulého roku oznámil, že kupuje od firmy Cevian Capital její podíl 8,2 procenta ve švédském výrobci nákladních automobilů AB Volvo. Geely se tak stane největším vlastníkem AB Volva z hlediska kapitálu a druhým největším co do hlasovacích práv. AB Volvo je předním švédským výrobcem nákladní automobilů, autobusů, stavebních zařízení a motorů.
Fotogalerie |
Strategická investice rozšiřuje automobilové impérium čínské společnosti. Zhejian Geely Holding Group v roce 2010 koupila Volvo Car Group od firmy Ford Motor Company, do jejího portfolia patří také podíly v Geely Auto, Proton Holdings Bhd, Lotus Advance Technologies, London Electric Vehicle Company (LEVC) a v letecké společnosti Terrafugia Inc.
Li Šu-fu, zakladatel této největší privátní čínské automobilky, dnes patří mezi kapitány světového autoprůmyslu.
O automobilce čínského miliardáře se začíná psát jako o hrozbě pro koncern Volkswagen. Geely totiž má podobně rozmanité portfolio zavedených značek, investuje do progresivních technologií a má v zádech obří čínský trh, který generuje obrovské peníze. Právě proto, že těžiště byznysu Geely leží právě tam a apetyt po zavedených značkách neoslabuje, dá se ambiciózní holding založený v roce 1986 považovat za jednoho z nejaktivnějších globálních hráčů dneška.
Sprint do Ameriky
Jiná čínská firma GAC Motor, jejíž mateřská společnost Guangzhou Automobile Group je v Číně partnerem automobilek Honda Motor, Toyota Motor a FCA (Fiat Chrysler), by mohla předběhnout Geely ve vstupu na americký trh, kam se chystá koncem roku 2019. Na rozdíl od Lynk & Co chce ale prodávat raději prostřednictvím tradiční distributorské sítě franšízových autosalonů.
Čínským automobilkám trvalo roky, než se dostaly tak daleko, a je jisté, že budou čelit nemalým překážkám. „Důležitou překážkou na trzích jako ten americký jsou předsudky spotřebitelů vůči zboží vyrobenému v Číně,“ říká jeden z vysoce postavených představitelů marketingové firmy JD Power & Associates Jeff Cai.
„Náš průzkum ukázal, že většina spotřebitelů z USA si myslí, že Čína je země třetího světa, která vyrábí zboží nízké kvality.“ Velkým problémem je také obchodní přebytek Číny se Spojenými státy, který je v centru zájmu amerického prezidenta Donalda Trumpa. Dovoz aut z Číny by pravděpodobně tento přebytek dál zvýšil.
Lynk & Co chce otevřít svůj vlastní vlajkový obchod v Berlíně v druhé polovině roku 2019 a podobný obchod v San Francisku v roce 2020. V některých amerických státech, které neumožňují přímý prodej, plánuje společnost model prodeje vycházejícího z předplatného, tedy pronájem aut spotřebitelů na základě smluv na dobu jednoho měsíce. Tyto dohody budou zahrnovat pojištění, záruku a další výhody.
GAC Motor podle informovaných zdrojů zvažuje, že by zahájila vpád na západní trhy na severovýchodě USA. Ten je otevřenější zahraničním vozům a sportovně-užitkovým automobilům (SUV), které tam chce firma prodávat.
Firma GAC Motor uvedla, že o místě vstupu na americký trh ještě nerozhodla, ale zvažuje spíše vytvoření sítě franšízových prodejců, případně by se připojila k některé již existující skupině prodejců aut. GAC Motor, která se může pochlubit tím, že svou automobilovou technologii vyvinula převážně sama, teď provádí průzkum trhu. Cílem je určit umístění značky a stanovit, které produkty bude v USA prodávat.
Mezi prvními modely prodávanými v USA bude zřejmě také model SUV prodávaný v Číně pod názvem Trumpchi GS8. Vzhledem k politické citlivosti ale bude model pro americký trh přejmenován (více čtěte zde).
Co dnes umí čínské automobilky |